پارلمان اروپا اولین مجموعه مقررات کامل را برای ارزهای دیجیتال تصویب کرد

استراسبورگ، فرانسه: روز پنجشنبه، پارلمان اروپا اولین مجموعه مقررات کامل را برای دنیای «غرب وحشی» ارزهای دیجیتال به تصویب رساند تا از سرمایه گذاران در برابر سوء استفاده و دستکاری محافظت کند.

قانون حاکم بر دارایی های رمزنگاری شده، از جمله ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم و سایر توکن های قابل معامله که ارزش آنها توسط فناوری بلاک چین، از جمله NFT ها محافظت می شود، قبلاً از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا حمایت شده است.

این مقررات، که قبلاً توسط اکثریت قریب به اتفاق قانونگذاران اروپایی تأیید شده است، با هدف اصلاح بخشی از رسوایی ها و ناکامی ها صورت می گیرد.

پلتفرم FTX و خانه تجاری خواهرش Alameda Research در ماه نوامبر ورشکست شدند و یک شرکت تجارت مجازی را منحل کردند که ارزش بازار آن 32 میلیارد دلار بود. این یکی از جدیدترین فاجعه های مبادله ارزهای دیجیتال بود.

کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا، Mairead McGuinness، در جریان یک بحث پارلمانی در روز چهارشنبه گفت که این قوانین فعالیت‌های FTX را تنظیم می‌کند و شاید از سقوط آن با هزینه زیادی برای برخی سرمایه‌گذاران جلوگیری می‌کند.

بر اساس مقررات موسوم به بازارهای دارایی های رمزنگاری شده (MiCA)، ارائه دهندگان خدمات دارایی های رمزنگاری شده (CASP) باید از کیف پول دیجیتال مشتریان محافظت کنند و در صورت از دست دادن دارایی های رمزنگاری شده سرمایه گذاران، مسئول خواهند بود.

مک گینس در استراسبورگ گفت: «ما معتقدیم که اگر FTX، برای مثال، تحت صلاحیت اتحادیه اروپا دستگیر شده بود، بسیاری از اقدامات آن تحت MiCA مجاز نبودند.

ارائه دهندگان بزرگ همچنین باید مصرف انرژی خود را به عنوان بخشی از تلاش های اتحادیه اروپا برای کاهش ردپای کربن بالای ارزهای دیجیتال افشا کنند.

مقررات دوم در مورد نقل و انتقالات وجوه به نظارت بیشتر بر معاملات دارایی‌های رمزنگاری شده منجر می‌شود و آن را با شیوه‌های مالی سنتی مطابقت می‌دهد.

اتحادیه اروپا می گوید این کار استفاده مجرمان از ارزهای دیجیتال برای فعالیت های غیرقانونی مانند پولشویی را دشوارتر می کند.

ارنست اورتاسون، یکی از قانونگذاران اتحادیه اروپا که این قانون را از طریق پارلمان رهبری می کند، در طول این مناظره گفت: این مقررات «پایان دوران غرب وحشی را برای دنیای غیرقانونی دارایی های رمزنگاری شده نشان می دهد».

وی افزود: “بیش از یک دهه، فقدان مقررات منجر به خسارات هنگفت برای بسیاری از سرمایه گذاران برای اولین بار شده و پناهگاه امنی برای کلاهبرداران و شبکه های جنایی بین المللی ایجاد کرده است.”

بر اساس گزارش شرکت داده‌های بلاک چین Chainalysis، استفاده غیرقانونی از ارزهای دیجیتال در سال گذشته به رکورد 20.1 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با 18 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت.

ایجاد “محیط امن تر”

با این حال، برخی از پیش نویس قانون انتقاد کرده بودند که به اندازه کافی پیش نمی رود.

الیزابت مک کال، عضو هیئت نظارت بانک مرکزی اروپا، در یک پست وبلاگی در این ماه نوشت: «در راستای اصل تناسب، CASPهای مهم باید مشمول الزامات سخت‌گیرانه‌تر و نظارت تقویت‌شده باشند: هیچ یک از این دو مورد توجه MiCA قرار نمی‌گیرد.» .

تحلیلگران در دویچه بانک گفتند که چارچوب نظارتی شفاف‌تر باید منجر به پذیرش بیشتر کسب‌وکارها و کاهش “تا حدی” نوسانات در بازار شود.

ادعاهایی وجود دارد مبنی بر اینکه این مقررات مانع از نوآوری می شود، اما مک گینس این پیشنهاد را رد کرد.

او گفت: “آنچه ما معتقدیم این است که داشتن یک چارچوب نظارتی به صنعت اجازه می دهد تا در یک محیط منسجم تر و امن تر تکامل یابد.”

او افزود که امیدوار است این قوانین الگویی برای سایر کشورها شود.

ایالات متحده همچنین با افزایش درخواست ها برای نظارت بیشتر نظارتی در سراسر اقیانوس اطلس، صنعت کریپتو را سرکوب می کند.

یکی از رگولاتورهای بازارهای ایالات متحده ماه گذشته بایننس، بزرگترین صرافی رمزنگاری جهان، و موسس آن چانگ پنگ ژائو را به دلیل چندین تخلف متهم کرد.

قوانین اتحادیه اروپا به تدریج از ژوئیه 2024 پس از اینکه کشورهای عضو اتحادیه به طور رسمی آنها را به قانون تبدیل کردند، اجرایی می شود.

بروکسل همچنین در حال آماده شدن برای ارائه پیشنهادهایی برای یورو دیجیتال در اواخر سال جاری است.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام