پرونده تبلیغ جماعت و اندونزی: چگونه سیاست داخلی هند تأثیر منفی بر برنامه سیاست خارجی این کشور می گذارد

وضعیت سیاسی داخلی هند این امکان را دارد که در سالهای آینده آشفتگی عمده ای در سیاست خارجی ایجاد کند ، به ویژه از کمترین انتظارات مانند اندونزی و آسه آن. اگر چنین اتفاقی بیفتد ، دهلی نو ممکن است مطابق با آرزوهای شرقی خود مطابقت داشته باشد.

در مارس سال جاری ، دولت هند چندین عضو جماعت تبلیغاتی جماعت را به دلیل نقض کووید -19 دستورالعمل های قفل کردن از مجموع 3500 عضو تبلیغی که رزرو شده اند ، 751 نفر تبعه اندونزی گزارش شده اند.

طبق گزارش اخیر در سیم، طی هشت ماه گذشته ، دیپلمات های هر دو کشور تلاش زیادی کرده اند تا از عواقب احتمالی دستگیری در روابط دو جانبه هند و اندونزی سرپوش بگذارند.

از زمان انتخاب مجدد دولت حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) در سال 2019 ، چندین تصمیم سیاسی داخلی آن – لغو ماده 370 ، تصویب قانون اصلاحیه تابعیت (CAA) ، انتشار نقشه هندوستان که دوباره ترسیم شده است ، از جمله دیگران – تأثیر منفی بر روابط خارجی هند داشته است. مسئله تبلیغات جماعت یکی دیگر از موارد اضافه شده به این لیست است که می تواند پیامدهای نامطلوبی در روابط دو جانبه دهلی نو و جاکارتا داشته باشد.

اجبارهای جاکارتا

از زمان ورود خود در سال 2014 ، دولت نخست وزیر نارندرا مودی تأکید بیشتری بر سیاست شرق عمل (AEP) و افزایش همکاری هند با کشورهای آسه آن داشته است. در این امر ، جاکارتا با توجه به جایگاه خود به عنوان بزرگترین اقتصاد جنوب شرقی آسیا و همچنین بزرگترین شریک تجاری هند در منطقه ، دروازه بان اصلی است.

علاوه بر این ، دو کشور اهداف مشترک مشترکی در هندو-اقیانوسیه دارند – مرکز ثقل اقتصادی و همچنین ژئوپلیتیک در زمان های امروز. در روابط دفاعی دو کشور همچنین در توسعه مشترک بندر سابانگ و توافق اخیر بین وزرای دفاع متبوع “برای گسترش روابط دفاعی و اشتراک فناوری” یک منحنی رو به بالا وجود دارد. بنابراین ، لطمه زدن به اندونزی می تواند مانعی در جهت عمل به سمت شرق هند باشد.

دستگیری اتباع اندونزی برای دومین بار بود که بین دیلی نو و جاکارتا اختلاف دیپلماتیک بوجود می آمد. در اوایل ماه فوریه ، وزارت امور خارجه اندونزی ، پرادیپ راوات ، سفیر هند در اندونزی را فراخوانده بود تا درباره شورش های فرقه ای هندو-مسلمان در دهلی نو که به دلیل قانون بحث برانگیز اصلاحیه تابعیت (CAA) آغاز شده بود ، بحث کند. اندونزی یکی از اولین کشورهایی بود که علنی و دیپلماتیک نگرانی ها را درباره این شورش ها مطرح کرد.

یادآوری این نکته ضروری است که اندونزی ، با بیشترین جمعیت مسلمان جهان ، – در چند سال گذشته – شاهد تأکید بیشتر بر هویت اسلامی در کشور خود بوده است. این ظهور مجدداً شاهد یک افزایش مداوم درست از انتخابات فرمانداری جاکارتا در سال 2017 بوده است که قبل از آن بسیج های گسترده فرقه ای توسط اسلام گرایان علیه فرماندار وقت جاکارتا صورت گرفت.

این یک تأثیر ناچیز در انتخابات ریاست جمهوری سال 2019 در کشور داشت ، در حالی که جوکووی در حال حاضر با متحدان اسلامگرا همکاری می کرد وقتی که با افرادی مانند معروف امین (رئیس سابق نهد الدوله العلما و معاون فعلی رئیس جمهور اندونزی) ، Prabowo Subianto (رقیب ریاست جمهوری و وزیر دفاع فعلی) و محمدیه (طرفداران نامزدی Subianto).

احضار به سفیر هند در اندونزی در حالی صورت گرفت که انتقادات و محکومیت شورش های دهلی از سوی هر دو اتحادیه اروپا و محمدیه ، بزرگترین سازمان های مسلمان در اندونزی افزایش یافته بود.

مماشات اسلامگرایان قبل از انتخابات به جوکووی کمک کرد تا دوباره به عنوان رئیس جمهور اندونزی انتخاب شود. به نظر می رسید که وی با تلاش برای مماشات در تلاش برای پاک کردن مسیر برنامه اقتصادی خود که به آن معروف است نیز ادامه داده بود Jokowinomics 2.0موفقیت آن به شدت به یک لایحه همه کاره ایجاد اشتغال که اخیراً تصویب شده بود ، بستگی داشت. این لایحه بحث انگیز با اکثریت قاطع در پارلمان اندونزی تصویب شد که در آن جوکووی موفق شده اتحادی را به هم بزند که تقریباً 74 درصد پارلمان این کشور را کنترل می کند.

لایحه ای که تصویب و موفقیت آن به عنوان فشارسنج واقعی موفقیت دستور کار جوکووی ذکر شده است ، مسیری طولانی در پیش دارد. در حالی که دولت و این لایحه با مخالفت مداوم اتحادیه های کارگری و دوستداران محیط زیست روبرو هستند ، رئیس جمهور اندونزی می خواهد در آینده از هرگونه مخالفت سیاسی (به ویژه از طرف اسلام گرایان) جلوگیری کند. این امر می تواند باعث انحراف پیشرفت این اصلاحات شود و بنابراین بر هدف جوکووی برای “پدر توسعه” بعدی کشور تأثیر بگذارد.

در این زمینه ، هرگونه اقدام یا سخنرانی ضد مسلمان توسط دهلی نو و به ویژه مواردی که اندونزیایی ها را هدف قرار می دهد ، دامنه فشار پس از جاکارتا را خواهد داشت. گرچه فشارهای اخیر ماهیت دیپلماتیک ملایم دارند ، اما در آینده می توانند اختلافات عمده دیپلماتیک و اقتصادی بین دو کشور را روشن کنند.

ضربه ای به اعتبار

سازوکار روابط سالم دو جانبه نه تنها رئیس دولت ها و دولت های مربوطه بلکه جمعیت دو کشور را نیز درگیر می کند. از این نظر ، اعتبار یک کشور نقش اصلی را دارد. به نظر می رسد پرونده تبلیغات جماعت از اعتبار دهلی نو در میان کشورهای ASEAN و به ویژه در اندونزی کاسته است.

به گفته یک منبع دیپلماتیک آسه آن به نقل از سیم گزارش ، در چند هفته اول پس از فوران موضوع ، اعضای ASEAN “به طور مداوم از طریق پروتکل اطلاعات خود را از وزارت امور خارجه هند (MEA) می نوشتند و درخواست اطلاعات می کردند. منبع افزود: “اما مشخص بود كه آنها خود كاری برای گفتن ندارند.” بنابراین این مسئله س seriousالات جدی در مورد قدرت مانور دیپلماتیک MEA و موقعیت دومی در توزیع کنونی هند ایجاد می کند.

بعلاوه ، در ادامه گزارش برخی اختلافات مهم بین اظهارات عمومی هند و اندونزی در مورد برخی وقایع مهم در این دوره ذکر شده است.

در ماه آوریل ، نخست وزیر هند با همتای اندونزیایی خود گفتگوی تلفنی برقرار كرد. در قرائت رسمی هندی از همان ذکر شده است که رهبران “بدون اشاره به اعضای جماعت تبلیغی اندونزی” “درباره موضوعات مربوط به شهروندان خود در کشورهای یکدیگر بحث کردند”. از طرف دیگر ، وزیر امور خارجه اندونزی ضمن اشاره به همان مکالمه ، به مطبوعات محلی گفت که جوکووی موضوع جماعت تبلیغات جماعت را با مودی مطرح کرده است.

گزارش دو مورد دیگر را ذکر کرده است – جلسه مقامات ارشد آسه آن – هند در 15 ژوئیه و نشست وزرای آسه آن – هند در 12 سپتامبر – زمانی که مسئله تبلیغات جماعت غیررسمی مورد بحث قرار گرفت و به ترتیب در بیانیه مطبوعاتی رسمی و بیانیه رئیس ثبت نشد. . در حالی که منابع ذکر شده در این گزارش بحث در جلسه 15 ژوئیه را تأیید کردند ، وزیر امور خارجه اندونزی خود در مورد ارزیابی موضوع در نشست 12 سپتامبر به رسانه ها اطلاع داد.

این سلسله حوادث و اختلافات آشکار بین رویکرد “تنگ نظرانه” دهلی نو در صریح سخنان جاکارتا اشاره به ضربه احتمالی اعتبار سابق در بین مردم اندونزی و دولت دارد.

نتیجه

مجبوريها و تصميمات سياسي داخلي هند در هجده ماه اخير ، به همان اندازه از جامعه بين المللي دعوت شده است. این ، به نوبه خود ، منجر به گفتگو در سیاست خارجی هند شده است. بنابراین اشتباه نخواهد بود که بگوییم وضعیت سیاسی داخلی دهلی نو بر برنامه سیاست خارجی آن تأثیر می گذارد. حداقل نتایج ناامیدکننده به نظر می رسد ، و این توانایی ایجاد آشفتگی عمده سیاست خارجی در سالهای آینده به ویژه از کمترین گوشه هایی مانند اندونزی و آسه آن را دارد. اگر چنین اتفاقی بیفتد ، دهلی نو ممکن است مطابق با آرزوهای شرقی خود مطابقت داشته باشد.

جدیدترین و جدیدترین ابزارهای فناوری را به صورت آنلاین در Tech2 Gadgets بیابید. اخبار فناوری ، بررسی ابزارها و رتبه بندی ها را دریافت کنید. اسباب بازی های معروف از جمله لپ تاپ ، تبلت و مشخصات موبایل ، ویژگی ها ، قیمت ها ، مقایسه.