پس از آمریکا، فرانسه «عملیات تخلیه سریع» را در سودان آغاز کرد

پس از آمریکا، فرانسه «عملیات تخلیه سریع» را در سودان آغاز کرد

خشونت‌ها در سودان شنبه گذشته با تشدید تنش‌ها بین ارتش و نیروهای شبه‌نظامی این کشور آغاز شد. عکس رویترز.

پاریس: با شتاب گرفتن جنگ بین نیروهای نظامی و شبه نظامی سودان، مقامات فرانسه روند تخلیه شهروندان و کارکنان دیپلماتیک این کشور را آغاز کرده اند.

وزارت خارجه فرانسه روز یکشنبه اعلام کرد که «عملیات تخلیه سریع» را آغاز کرده و گفته است که به مردم کشورهای اروپایی و «کشورهای متحد» نیز کمک می‌شود تا کشور جنگ‌زده را ترک کنند.

یک منبع دیپلماتیک که نخواست نامش فاش شود، گفت خبرگزاری فرانسه نیروهای مسلح سودان و رقبای آنها، گروه شبه‌نظامی نیروهای پشتیبانی سریع (RSF)، «ضمانت‌های امنیتی» را برای اجازه عملیات داده‌اند.

اوایل امروز، RSF همچنین اعلام کرد که دیپلمات ها و خانواده های آنها از سفارت آمریکا در سودان با موفقیت تخلیه شده اند.

هجوم خونین جنگ شهری تعداد زیادی را در پایتخت سودان به دام انداخته و فرودگاه را از کار انداخته و برخی از جاده ها را غیرقابل عبور کرده است.

سازمان ملل و کشورهای خارجی از رهبران نظامی رقیب خواسته اند تا به آتش بس های اعلام شده که عمدتا نادیده گرفته شده اند، احترام بگذارند و گذرگاه امنی را برای غیرنظامیان فراری و تامین کمک های بسیار مورد نیاز باز کنند.

به دلیل بسته شدن فرودگاه ها، چندین شهروند خارجی، از جمله مقامات سفارت، امدادگران و دانشجویان، نتوانسته اند از سومین کشور بزرگ آفریقایی خارج شوند.

عربستان سعودی شهروندان خلیج فارس را از بندر سودان در دریای سرخ در 650 کیلومتری خارطوم تخلیه کرده است. اردن از همین مسیر برای اتباع خود استفاده خواهد کرد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام