چرا راهول گاندی رهبر کنگره با رد صلاحیت فوری مواجه می شود؟

چرا راهول گاندی با رد صلاحیت فوری مواجه می شود؟

راهول گاندی، رهبر کنگره در پرونده افترا در سال 2019 به دو سال زندان محکوم شد. PTI.

دهلی نو: راهول گاندی، رهبر حزب کنگره هند در یک پرونده جنایی افترا در سال 2019 به دلیل اظهاراتش در مورد “نام خانوادگی مودی” مجرم شناخته شد و به دو سال زندان محکوم شد. طبق گفته دادگاه عالی هند، دو سال حبس از نظر فنی باعث رد صلاحیت وی از پارلمان هند می شود.

طبق قانون دادگاه عالی، قانونگذاران از جمله نمایندگان مجلس در صورت محکومیت برای حداقل دو سال به طور خودکار عضویت خود را از دست می دهند.

با این حال، نماینده کنگره عضویت خود را در پارلمان هند حفظ می کند، زیرا دادگاه سورات گجرات که او را مجرم شناخته است، حکم او را به مدت 30 روز به حالت تعلیق درآورده است. این امر او را از رد صلاحیت فوری نجات می دهد و همچنین به او این امکان را می دهد که دادگاه بالاتری را برای اعتراض به حکم منتقل کند.

چرا راهول گاندی با رد صلاحیت فوری مواجه می شود؟

بر اساس رای دادگاه عالی هند، لیلی توماس علیه اتحادیه هند در 10 ژوئیه 2013، راهول با “رد صلاحیت فوری” روبرو می شود.

دادگاه عالی در رای خود در این پرونده حکم داد که هر یک از نمایندگان مجلس (MP)، نماینده مجلس قانونگذاری (MLA) و عضو شورای قانونگذاری (MLC) به ارتکاب جرمی مجرم شناخته شده و به حداقل 2 سال حبس محکوم شوند. عضویت پارلمان/مجلس ایالتی را با اثر فوری از دست می دهد.

با این حال، در سال 2013، دولت اتحاد پیشرو متحد (UPA) به رهبری کنگره تلاش کرد تا حکم دادگاه عالی را لغو کند و بخش 8 (4) قانون نمایندگی مردم را حفظ کند، که به نمایندگان منتخب سه ماه اجازه داد تا علیه محکومیت خود تجدید نظر کنند.

با این حال، دادگاه آن را رد کرد و آن را «غیرقانونی» خواند.

لازم به یادآوری است که عبدالله اعظم خان، یک رهبر سیاسی از حزب سامجوادی (SP) در ایالت اوتار پرادش در شمال هند، بلافاصله پس از اینکه دادگاه بدوی او را در یک پرونده جنایی به 2 سال زندان محکوم کرد، از عضویت در مجلس ایالتی رد صلاحیت شد.

چه زمانی محکومیت منجر به رد صلاحیت قانونگذاران هندی می شود؟

رد صلاحیت یک قانونگذار محکوم به جرم در دو مورد می تواند اتفاق بیفتد. آن ها هستند:

1 – جرمی که او برای آن محکوم شده است در بخش 8 (1) قانون نمایندگی مردم سال 1951 ذکر شده است که شامل برخی جرایم خاص مانند ترویج دشمنی بین دو گروه، رشوه خواری و نفوذ یا شخصیت نامناسب در انتخابات است. این لیست شامل افترا نمی شود.

2- در صورتی که به جرم دیگری محکوم شود ولی به مدت دو سال یا بیشتر محکوم شود. بخش 8 (3) قانون نمایندگی مردم در سال 1951 مقرر می دارد که یک قانونگذار در صورت محکومیت و محکومیت به حداقل دو سال حبس می تواند رد صلاحیت شود.

پرونده تهمت نام خانوادگی مودی 2019 علیه راهول گاندی

روز پنجشنبه، دادگاه سورات، راهول را به دلیل اظهاراتش در مورد نام خانوادگی مودی پیش از انتخابات سراسری سال 2019 به اتهام افترا مجرم شناخت. او بر اساس بند 500 قانون مجازات هند (IPC) که تا دو سال حبس را پیش بینی می کند، محکوم شده است و بعداً با قرار وثیقه آزاد شده است.

دادگاهی که راهول را مجرم شناخته بود نیز برای او وثیقه صادر کرد و حکم را به مدت 30 روز تعلیق کرد.

چه کسی پرونده افترا علیه راهول گاندی تشکیل داد؟

پرونده افترا علیه راهول گاندی توسط وزیر ارشد سابق گجرات پورنش مودی به اتهام بدنام کردن جامعه مودی در تجمعی در سال 2019 در شهر کولار در ایالت کارناتاکا در جنوب هند تشکیل شد.

راهول گاندی چه گفت؟

راهول در یک گردهمایی سیاسی در کولار در آستانه انتخابات 2019 لوک سبها، ظاهراً گفت: “چطور است که همه دزدها مودی را به عنوان نام خانوادگی مشترک دارند؟”

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام