چرا سفینه فضایی اسپیس ایکس منفجر شد؟ چرا ایلان ماسک آن را یک موفقیت می نامد؟

فضاپیمای جدید ایلان ماسک استارشیپ سوخت و آماده حرکت شد. همه نگاه‌ها به بزرگ‌ترین و قوی‌ترین موشکی بود که تا کنون ساخته شده بود، زیرا قرار بود از نوک جنوبی تگزاس، نزدیک مرز مکزیک به پرواز درآید. مردم در محل پرتاب جمع شدند تا شاهد تاریخ در حال شکل گیری باشند. اما دقایقی پس از بلند شدن، منفجر شد. این سفینه فضایی نزدیک به 120 متری هیچ انسان یا ماهواره ای را حمل نمی کرد.

این موشک آینده‌نگر که توسط شرکت فضایی خصوصی ماسک، SpaceX ساخته شده است، به عنوان یک تغییر دهنده بازی برای سفرهای فضایی معرفی می‌شود. در این وسیله است که ناسا فضانوردان خود را برای ماموریت آترمیس 3 به قطب جنوبی ماه در سال 2025 خواهد فرستاد. روزی ماسک می خواهد از آن برای انتقال افراد به مریخ استفاده کند. در حال حاضر، به نظر می رسد که سالها دور است.

با این حال، اولین پرواز توسط SpaceX و کارشناسان موفقیت آمیز خوانده شده است. ما به شما می گوییم چرا.

چرا استارشیپ منفجر شد؟

پرتاب کننده اسپیس ایکس از تقویت کننده فوق سنگین و فضاپیمای استارشیپ تشکیل شده است. آنها با هم به عنوان Starship شناخته می شوند.

اولین پرواز آن کمی کمتر از چهار دقیقه به طول انجامید.

30 موتور از 33 موتور آن روشن شد و بوسترهای “Super Heavy” از سکوی پرتاب آن بلند شدند. حدود یک دقیقه بعد، وسیله نقلیه از یک دوره حداکثر فشار آیرودینامیکی عبور کرد، لحظه ای کلیدی برای پرتاب هر موشک.

دو دقیقه بعد، موشک به ارتفاع 20 کیلومتری رسیده بود و با سرعت 1600 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد. اما در حال حاضر دو موتور آن خاموش شده بود.

در دقیقه سوم، مشخص بود که چیزی اشتباه است. بقیه موتورها در زمان مورد انتظار از هم جدا نشده بودند و به نظر می رسید موشک در حال تغییر مسیر خود است.

بر اساس گزارشی که در این زمینه منتشر شد، جداسازی مرحله دوم، نمونه اولیه سفینه فضایی به نام Starship، از Super Heavy آنطور که در نظر گرفته شده بود، پیش نرفت. اقتصاد دان. موشک شروع به سقوط کرد و بر فراز خلیج مکزیک آتش گرفت.

این انفجار پس از آن رخ داد که تلاش قبلی برای پرتاب موشک در روز دوشنبه به دلیل یخ زدگی دریچه متوقف شد.

اگر پرتاب موفقیت آمیز بود، قرار بود موشک به ارتفاع 223 کیلومتری زمین برسد. اسپیس ایکس برای یک ساعت و 30 دقیقه برنامه ریزی کرده بود.

اسپیس‌ایکس در بیانیه‌ای در توییتر گفت: «کشتی ستاره‌ای پیش از جداسازی مرحله، جداسازی سریع و بدون برنامه‌ریزی را تجربه کرد.

طبق گزارش رسانه‌ها، این شرکت اکنون ادعا می‌کند که ماشه‌ای را که Starship را در هوا منفجر کرده است، کشیده است.

ایلان ماسک اسپیس ایکس قدرتمندترین موشک جهان را منفجر کرد چرا پرتاب استارشیپ هنوز یک پیروزی محسوب می شود
دقایقی پس از انفجار در اولین پرواز آزمایشی خود، استارشیپ در خلیج مکزیک سقوط کرد. AP

ایلان ماسک چه می گوید؟

اسپیس ایکس اذعان کرد که چندین موتور گزارش قدرتمند Super Heavy در هنگام صعود دچار مشکل شدند و موشک تقویت کننده و استارشیپ آنطور که قبل از پایان پرواز بدشانسی طراحی شده بود، از هم جدا نشدند.

اما مدیران این شرکت از جمله ماسک از پرواز آزمایشی به دلیل دستیابی به هدف اصلی یعنی پیاده کردن وسیله نقلیه از زمین و در عین حال ارائه داده های فراوانی که توسعه Starship را پیش می برد، استقبال کردند. رویترز.

ماسک به تیم اسپیس ایکس بابت پرتاب آزمایشی هیجان انگیز در استارشیپ تبریک گفت. او در توییتر نوشت: “چند ماه دیگر برای راه اندازی آزمایشی بعدی چیزهای زیادی یاد گرفتم.”

حتی قبل از عرضه، ماسک انتظارات را کاهش داده بود. او گفته بود ممکن است چندین بار تلاش شود تا Starship در اولین آزمایش موفق شود.

با این حال، پرتاب آزمایشی موفقیت آمیز خوانده شده است. و نه تنها توسط ماسک. بیل نلسون، مدیر ناسا نیز این شرکت را تحسین کرد. او در توییتی نوشت: «هر دستاورد بزرگ در طول تاریخ مستلزم سطحی از ریسک محاسبه شده است، زیرا ریسک بزرگ پاداش بزرگی به همراه دارد.

منفجر شدن این موشک برای ناظران روزمره مانند یک شکست به نظر می رسد، اما به نظر می رسد کسانی که در تجارت فضایی فعالیت می کنند، پرواز آزمایشی را یک پیروزی حساب می کنند.

دانیل دامباخر، مدیر اجرایی مؤسسه هوانوردی و فضانوردی آمریکا و یکی از مقامات بلندپایه سابق ناسا گفت: «ممکن است از نظر برخی افراد اینطور به نظر برسد، اما یک شکست نیست. مجله نیویورک تایمز. “این یک تجربه یادگیری است.”

ایلان ماسک اسپیس ایکس قدرتمندترین موشک جهان را منفجر کرد چرا پرتاب استارشیپ هنوز یک پیروزی محسوب می شود
تماشاگران به عنوان Starship اسپیس ایکس قبل از پرتاب تماشا می کنند. نسخه ای از این موشک فضانوردان خود را برای ماموریت Atremis 3 به قطب جنوبی ماه در سال 2025 خواهد برد. AP

چرا راه اندازی موفقیت آمیز در نظر گرفته می شود؟

موشک برای چند دقیقه بلند شد اما به دستیابی به برخی نقاط عطف برای SpaceX کمک کرد. برای شروع، پاک کردن سکوی پرتاب و پرواز به مدت چهار دقیقه مهم بود. هدف اصلی پرتاب جمع آوری داده های آماده برای پرواز آزمایشی بعدی بود. این پرواز مقدار زیادی از آن را برای مهندسان تولید کرد که به آنها کمک می کند تا بفهمند که وسیله نقلیه با وجود انفجار چگونه عمل می کند.

به گفته کارشناسان مهندسی هوافضا و علوم سیاره ای، این پرواز آزمایشی مزایایی را به همراه داشت.

گرت رایسمن، استاد مهندسی فضانوردی در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که یک فضانورد سابق ناسا و همچنین مشاور ارشد اسپیس ایکس است، گفت: «این یک شکست کلاسیک موفق SpaceX است. رویترز. او پرواز آزمایشی استارشیپ را نشانه استراتژی اسپیس ایکس خواند که شرکت ماسک را از شرکت‌های سنتی هوافضا و حتی ناسا متمایز می‌کند و آن را با استقبال از شکست در زمانی که پیامدهای شکست کم است، متمایز می‌کند.

رایسمن گفت که SpaceX زمان کمتری برای شناسایی و اصلاح نقص‌های مهندسی با ریسک‌های بیشتر در فرآیند توسعه به جای نگه داشتن یک تیم بزرگ برای سال‌ها و سال‌ها و سال‌ها تلاش می‌کند تا حتی قبل از اینکه شما آن را امتحان کنید، تلاش می‌کند تا آن را کامل کند. او افزود: «من می‌توانم بگویم جدول زمانی برای حمل و نقل افراد (در استارشیپ) در مقایسه با چند ساعت پیش تسریع شده است.

ایلان ماسک اسپیس ایکس قدرتمندترین موشک جهان را منفجر کرد چرا پرتاب استارشیپ هنوز یک پیروزی محسوب می شود
فضانوردان ناسا سونیتا ویلیامز و هیلی اسپارزا در حالی که از استارشیپ اسپیس ایکس، بزرگترین و قدرتمندترین موشک جهان، پیش از پرتاب بازدید می کنند، سوار بر اسب می شوند. اگرچه وسیله نقلیه منفجر شد، کارشناسان می گویند اولین پرواز یک شکست کامل نبود. AP

به گفته مارگارت وایتکمپ، رئیس بخش تاریخ فضایی موزه ملی هوا و فضای واشنگتن، از هر نوع آزمایشی می توان چیزی آموخت. گفت: مهندسان به شما خواهند گفت که می توانند از شکست به همان اندازه موفقیت بیاموزند واشنگتن پست.

سیاره‌شناس، تانیا هریسون، یکی از همکاران موسسه فضایی دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: رویترز پاکسازی برج پرتاب و صعود از نقطه بحرانی معروف به حداکثر فشار آیرودینامیکی، شاهکارهای مهم در اولین پرواز چنین سیستم پرتاب بزرگ و پیچیده ای بود.

او در مصاحبه ای گفت: «این بخشی از فرآیند آزمایش است. هنگامی که شما می خواهید یک موشک جدید طراحی کنید، حوادث زیادی رخ می دهد. این واقعیت که اصلاً راه اندازی شد، بسیاری از مردم را واقعاً خوشحال کرد.»

هریسون با صحبت در مورد سرعت توسعه سریع اسپیس ایکس از زمان تأسیس آن در سال 2002، به این نتیجه رسید: “اگر در دهه آینده انسان هایی را روی مریخ با Starship داشته باشیم، من را شگفت زده نمی کند.”

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام