چگونه کنترل پادشاه چارلز بر کشور مشترک المنافع به آرامی از بین می رود

هنگامی که شاه چارلز پس از مرگ “مامان عزیز” خود – همانطور که ملکه فقید الیزابت دوم را می نامید – کنترل را به دست گرفت، نه تنها به عنوان پادشاه بریتانیا، بلکه به عنوان پادشاه 14 قلمرو مشترک المنافع دیگر جانشین او شد.

از آنجایی که پادشاه جدید گوی، عصا و حلقه تاجگذاری پادشاهی را دریافت می کند و با روغنی که مخصوصاً در اورشلیم مقدس شده است مسح می شود، از “رعیت” های او در اطراف این 15 کشور دعوت می شود تا با این کلمات سوگند یاد کنند – “سوگند می خورم که این کار را خواهم کرد. با عظمت خود و وارثان و جانشینان خود طبق قانون بیعت کنید. پس خدایا کمکم کن.» اما از آخرین تاجگذاری در 70 سال پیش، چیزهای زیادی تغییر کرده است. سلطنت دیگر از محبوبیت برخوردار نیست و مردم تمایلی به بیعت با پادشاه جدید ندارند.

تاجگذاری در 6 می، لحظه شکوه و عظمت است. اما مهمتر از آن این است که زمان پرسش نیز هست: آیا این کشورها پادشاه چارلز سوم را به عنوان رئیس دولت خود می خواهند؟

“پادشاه من نیست”: چگونه بریتانیا پیش از تاجگذاری چارلز به دنبال ضد سلطنت طلبان می رود

ژست ناشنوا؟ چرا تعهد وفاداری به شاه چارلز باعث ایجاد اختلاف شده است

کشورهایی که چارلز را به عنوان رئیس دولت به رسمیت می شناسند

امروزه علاوه بر بریتانیا، شاه چارلز سوم در ۱۴ کشور به عنوان رئیس دولت شناخته می شود. اینها آنتیگوا و باربودا، استرالیا، باهاما، بلیز، کانادا، گرانادا، جامائیکا، نیوزیلند، پاپوآ گینه نو، سنت کیتس و نویس، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین ها، جزایر سلیمان و تووالو هستند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که در زمان سلطنت ملکه الیزابت دوم – که بیش از 70 سال به طول انجامید – 17 کشور سلطنت بریتانیا را ترک کردند – از جمله آخرین بار، باربادوس در سال 2021. جالب اینجاست که چارلز در نوامبر سال گذشته در این مراسم شرکت کرده بود. سپس گفت: «از تاریک ترین روزهای گذشته ما، و قساوت وحشتناک برده داری، که تاریخ ما را برای همیشه لکه دار می کند، مردم این جزیره با صلابت فوق العاده مسیر خود را ادامه دادند. «آزادی، خودگردانی و استقلال راه‌گاه شما بود. آزادی، عدالت و تعیین سرنوشت، راهنمای شما بوده است.»

رها کردن سلطنت
یادگاری سلطنتی حصاری را در امتداد مسیر تاجگذاری پادشاه در مرکز خرید لندن تزئین می کند. AP

“پادشاه من نیست”

با تاج گذاری چارلز، برخی از کشورها مانند نیوزیلند هزاران درخت بومی می کارند در حالی که استرالیا کمک مالی به حفاظت از طوطی زمینی غربی در معرض خطر انقراض می دهد. اما دیگرانی نیز هستند که می خواهند سلطنت را کنار بگذارند.

در واقع، نظرسنجی اخیر لرد اشکرافت، رئیس سابق حزب محافظه کار بریتانیا، نشان می دهد که استرالیا، کانادا، جامائیکا، باهاما، جزایر سلیمان و آنتیگوا و باربودا همگی از ایده کنار گذاشتن سلطنت های مشروطه خود حمایت می کنند.

این احساس در هیچ کجا به اندازه جزایر سلیمان مشخص نیست. بر اساس یک نظرسنجی اخیر، 59 درصد می گویند که آنها سلطنت را لغو می کنند.

برخی از ناظران سلطنتی بر این باورند که جامائیکا ممکن است کشور بعدی باشد که چارلز را به عنوان رئیس دولت خود کنار می گذارد. کشور کارائیب سال ها در مورد برکناری پادشاه بریتانیا از ریاست دولت صحبت کرده است.

رها کردن سلطنت
دور شدن جامائیکا از سلطنت زمانی مشهود بود که اندرو هولنس، نخست وزیر بریتانیا در حضور شاهزاده ویلیام و کیت گفت: “ما در حال حرکت هستیم.” تصویر فایل/رویترز

و این صداها در سفر ویلیام و کیت به کشور در سال گذشته تقویت شد. نخست وزیر اندرو هولنس در دیدار با خانواده سلطنتی گفته بود: ما در حال حرکت هستیم و قصد داریم در کوتاه مدت به اهداف توسعه خود برسیم و به جاه طلبی ها و سرنوشت واقعی خود به عنوان یک کشور مستقل، توسعه یافته و مرفه دست پیدا کنیم. او گفته بود که کشورش قبل از انتخابات عمومی سال 2025 به جمهوری تبدیل خواهد شد. و از زمان مرگ ملکه در سپتامبر، جامائیکا برنامه های خود را برای برکناری پادشاه بریتانیا از ریاست دولت افزایش داده است.

در ماه مارس، نخست وزیر جامائیکا 14 عضو کمیته اصلاح قانون اساسی جدید را معرفی کرد که مسئولیت گذار کشور به جمهوری را بر عهده خواهند داشت.

در واقع، به گفته مارلن مالاهو فورته، وزیر امور حقوقی کشور، تاج گذاری چارلز این روند را بیش از پیش تحریک کرده است. در حال صحبت با بریتانیا اسکای نیوز تلویزیون، او گفت: «زمان فرا رسیده است. جامائیکا در دست جامائیکا. ما باید این کار را انجام دهیم، به ویژه با انتقال به سلطنت. دولت من می‌گوید که ما اکنون باید این کار را انجام دهیم.»

نه چندان دور از جامائیکا، احساسات مشابهی در بلیز در حال ظهور است. این کشور که مستعمره سابق بریتانیا بود، مایل است از سلطنت فاصله بگیرد. جان بریچنو نخست وزیر بلیز گفت روزنامه گاردین روزنامه “کاملاً محتمل” بود که کشور او قلمرو بعدی مشترک المنافع برای تبدیل شدن به یک جمهوری باشد. او افزود که تاجگذاری چارلز “هیچ هیجانی” را در بین همکارانش برانگیخت.

کشور بلیز سال گذشته قانونی را تصویب کرد که یک کمیسیون قانون اساسی را برای بررسی روش های تبدیل شدن به جمهوری به تصویب رساند. بریچنو گفت که توصیه های خود را که قرار است در سال آینده برگزار می شود به همه پرسی بگذارد، اما لغو احتمالی سلطنت کشور از طریق پارلمان را رد نکرد.


ما شما را در مورد تمام موارد مربوط به تاجگذاری شاه چارلز پوشش می دهیم

توضیح داده شده: چه کسی در مراسم تاجگذاری شاه چارلز و نقشی که آنها بازی خواهند کرد

چگونه تاجگذاری شاه چارلز نشان دهنده عشق او به طبیعت است

ستاره آفریقا در عصای سلطنتی شاه چارلز چیست؟ چرا آفریقای جنوبی خواهان بازگشت آن هستند؟

“پادشاه من نیست”: چگونه بریتانیا پیش از تاجگذاری چارلز به دنبال ضد سلطنت طلبان می رود

The Ex Factor: چرا شوهر اول “شیطون” ملکه کامیلا دعوت نامه تاجگذاری دریافت کرده است

توضیح داد: چرا تاجگذاری چارلز 9 ماه پس از اعلام پادشاهی او انجام می شود


آنتیگوا و باربودا – یکی دیگر از قلمروهای مشترک المنافع – نیز تمایل خود را برای دور شدن از سلطنت ابراز کرده است. گاستون براون، نخست وزیر آنتیگوا و باربودا، گفت که قصد دارد در سه سال آینده همه پرسی برگزار کند که آیا آنها باید پادشاه را از ریاست دولت برکنار کنند یا نه.

این بیانگر هیچ گونه بی احترامی به پادشاه نیست. براون به ITV News گفت: این یک اقدام خصمانه یا هیچ تفاوتی بین آنتیگوا و باربودا و سلطنت نیست. این آخرین گام برای تکمیل دایره استقلال برای تبدیل شدن به یک ملت واقعی است.»

در استرالیا، به سختی می توان باور کرد که ملت تاج گذاری چارلز را جشن می گیرند. همانطور که یکی از ساکنان 73 ساله سیدنی به این خبر گفت بی بی سی، “مهم نیست، بی ربط است.”

یکی دیگر از افراد محلی نسبت به آن تحقیر بیشتری داشت. صحبت کردن با روزنامه گاردینیکی از ساکنان ملبورن گفت: «سلطنت یک اتلاف کامل و کاملاً شرم آور زمان و پول است. این یک جاذبه توریستی عالی برای انگلستان است، اما تا آنجا که به این کشور مربوط می شود، ما به آن نیاز نداریم.

رها کردن سلطنت
یک بازدیدکننده کراوات مجسمه مومی تازه رونمایی شده پادشاه بریتانیا چارلز را قبل از تاجگذاری او در موزه مادام توسو در سیدنی تنظیم می کند. در استرالیا سر و صدای زیادی در مورد تاج گذاری وجود ندارد و بسیاری از مردم محلی می گویند که برایشان مهم نیست. رویترز

نخست‌وزیر استرالیا، آنتونی آلبانیز، یک جمهوری‌خواه سرسخت، نیز از جایگزینی پادشاه بریتانیا به عنوان رئیس دولت این کشور ابراز حمایت کرده است. با این حال، او گفته است که اکنون زمان انجام این کار نیست.

این اولین بار نیست که استرالیا تمایل خود را برای کنار گذاشتن تاج نشان می دهد. در سال 1999، یک همه پرسی در مورد همین موضوع برگزار کرد که در آن 54.87 درصد رای مخالف جمهوری شدن رای دادند.

همین داستان در نیوزلند نزدیک است. کریس هیپکینز، نخست وزیر این هفته گفت که او یک جمهوری خواه است و معتقد است که کشور «به طور ایده آل» روزی سلطنت را ترک خواهد کرد. با این حال، هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است.

باهاما با جمعیتی حدود 400000 نفر نیز پادشاه بریتانیا را به عنوان رئیس دولت خود می شناسد. با این حال، پس از مرگ ملکه الیزابت دوم در سال گذشته، فیلیپ دیویس، نخست وزیر، گفته بود که همه پرسی قانون اساسی برای انتقال به یک جمهوری “همیشه” روی میز است.

دیویس پس از امضای کتاب تسلیت ملکه به خبرنگاران گفت: «تنها چالشی که ما برای مهاجرت به یک جمهوری داریم این است که هر چقدر هم که می‌خواهم این کار را انجام دهم، نمی‌توانم بدون رضایت شما این کار را انجام دهم. من باید رفراندوم داشته باشم و مردم باهام باید به من بگویند «بله».

رها کردن سلطنت
شعار “نه پادشاه من” در روزهای نزدیک به تاجگذاری شاه چارلز بلندتر شده است. این احساسی است که در بریتانیا و همچنین سایر کشورهای مشترک المنافع در حال افزایش است. تصویر فایل/رویترز

سنت لوسیا و سنت کیتس و نویس هر دو به دنبال برکناری چارلز از ریاست دولت خود و تبدیل شدن به یک جمهوری هستند. دولت‌های هر دو کشور گفته‌اند که روند دور شدن از سلطنت ادامه دارد و تا چند سال دیگر این کار را انجام خواهند داد.

تووالو، یک استثنا

با این حال، احساسات در تووالو، که تنها با 10 مایل مربع کوچکترین کشوری است که پادشاه بریتانیا را به عنوان رئیس دولت حفظ کرده است، کاملاً برعکس است. رهبران ابراز امیدواری و خوش بینی با پادشاه چارلز تاج و تخت. آنها معتقدند که علاقه او به محیط زیست و طبیعت برای آنها و برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی مفید خواهد بود.

چارلز فردا تاج گذاری می شود. با این حال، اینکه چگونه شاه چارلز، سلطنت را فراتر از زرق و برق و زرق و برق تاجگذاری پیش می برد، ناشناخته است. آیا او می‌تواند محبوبیت سلطنت را افزایش دهد یا این سلطنت تا پایان خود فرو خواهد رفت؟ که فقط زمان مشخص خواهد کرد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام