چگونه گرد و غبار سمی از آوارهای زلزله ترکیه ممکن است فاجعه سلامتی ایجاد کند

متخصصان و کارشناسان بهداشت محیط گفته اند که گرد و غبار عظیمی که از ساختمان های تخریب شده در طی زمین لرزه در ترکیه و سوریه رها شده است، سموم را به رودخانه ها و گیاهان، ریه ها و اندام ها منتقل می کند و برای سال های آینده مشکلات جدی برای سلامتی ایجاد می کند.

آزبست، سیلیس، جیوه و سرب از جمله هزاران سمی بودند که در اثر زمین لرزه های عظیم ماه فوریه که بیش از 54000 نفر را در این دو کشور کشتند، آزاد شدند.

مطابق با رویترز گزارش، حجم عظیم آوار به جا مانده از این زمین لرزه حتی در مقایسه با سایر بلایای بزرگ بسیار زیاد است. سازمان ملل تخمین زده است که این فاجعه حداقل 10 برابر بیشتر از آخرین زلزله بزرگ ترکیه در سال 1999 آوار ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش‌های شاهدان عینی و فیلم‌های تلویزیونی، مردم در بسیاری از مکان‌ها به سمت پاکسازی کوه‌ها از خرابه‌ها هجوم آورده‌اند و محتویات ساختمان‌ها را بی‌رویه رها کرده‌اند.

برخی از کارشناسان گفتند که یک “فاجعه ثانویه” آلودگی سمی می تواند حتی شدیدتر از خود زمین لرزه ها باشد.

با یک تخمین خوش بینانه، من می گویم که 3 میلیون نفر بیمار خواهند شد. رویترز به نقل از Mehmet Şeyhmus Ensari، مهندس عمران و رئیس انجمن کارشناسان برچیدن آزبست ترکیه، گفت:

وزارت محیط زیست، شهرنشینی و تغییرات آب و هوایی ترکیه، وزارت بهداشت، و سازمان مدیریت بلایای طبیعی (AFAD) به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد این داستان پاسخ ندادند. رویترز گزارش شده است.

استان هاتای، منطقه ای که بیشترین آسیب را دیده است، میزان خطرات بهداشتی را نشان می دهد.

استانی با 1.7 میلیون نفر جمعیت و بخشی از منطقه ای به نام هلال حاصلخیز، برای تولیدات کشاورزی و صنایع غذایی حیاتی است و بر اساس گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، 14.5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشاورزی ترکیه (GDP) را تشکیل می دهد. سازمان.

دفع تصادفی زباله

تلاش‌ها برای دفع زباله‌ها به حدی اتفاقی بوده است که برخی از مردم محلی هر هفته تظاهراتی را برای حفاظت بهتر برگزار می‌کنند. رویترز گزارش شده است.

در ماه آوریل، گروهی از پزشکان، مهندسان محیط زیست و وکلا شکایتی را برای ممنوعیت تخلیه در نزدیکی خانه‌ها، بیمارستان‌ها، اماکن مذهبی، باغ‌های زیتون و تالاب‌های ساحلی تنظیم کردند.

آنها گفتند که نخاله های ساختمانی حاوی 85000 ماده سمی در حداقل 15 سایت تخلیه شده است. رویترز که گفت قادر به تایید مستقل نیست.

یک دادگاه محلی هنوز در مورد درخواست تجدید نظر آنها تصمیم نگرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در انتخابات روز یکشنبه در میان خشم گسترده در منطقه زلزله‌زده از سرعت واکنش اولیه دولتش، با سخت‌ترین نبرد انتخاب مجدد در دوره دو دهه حکومت خود مواجه است. اردوغان بیشتر کارزار خود را بر تعهدات خود برای بازسازی سریع مناطق تخریب شده متمرکز کرده است.

در بیانیه‌ای در وب‌سایت دولت محلی در 2 مه آمده است که بیش از 70 درصد از آوار جابجا شده است و مقامات هنوز فعالانه مشغول پاکسازی 82 منطقه از حدود 500 منطقه استان هستند.

انصاری، رئیس انجمن کارشناسان آزبست به رویترز گفت که درخواست‌های زیادی به عنوان داوطلب برای نظارت بر تخریب ساختمان‌ها و رسیدگی به آوار به مقامات ارائه کرده است، اما درخواست‌های ما بی‌پاسخ مانده است.

وزارت محیط زیست به درخواست برای اظهار نظر در مورد برنامه ها پاسخ نداد.

به گفته کارشناسان، آسیب ها در طول دهه ها آشکار خواهد شد. بسیاری از افراد – به ویژه کودکان – در معرض ابتلا به سرطان، بیماری کلیوی و اختلالات عصبی خواهند بود.

علی کناتلی، رئیس هیئت انجمن پزشکان ترکیه در مناطق زلزله زده گفت: بیماری های تنفسی، بیماری های چشمی، حملات آسم، واکنش های آلرژیک و بیماری های ریوی افزایش می یابد. ما در سال های آینده با این مشکلات مواجه خواهیم شد.»

در تخریب های معمولی، مواد خطرناک قبل از پایین آمدن از ساختمان ها حذف می شوند.

زلزله این کار را غیرممکن می کند.

در بسیاری از شهرها، تیم‌های نجات در هفته‌های پس از زلزله با هزاران کامیون و بیل مکانیکی که کوه‌های بتنی را با پنجه دور می‌کردند، جایگزین شدند. به گفته آژانس مدیریت بلایای طبیعی AFAD، بیش از 13000 وسیله نقلیه برای کار در مناطق آسیب دیده مستقر شده اند.

مهمت امین بیرپینار، معاون وزیر محیط زیست در 25 فوریه در توییتی گفت، مقامات مواد خطرناک یا قابل بازیافت را از آوار جدا خواهند کرد.

بیرپینار گفت که از سیستم های ضد گرد و غبار برای جلوگیری از گردش مواد مضر مانند آزبست استفاده می شود. او به درخواست ها برای جزئیات بیشتر پاسخی نداد.

مقررات بلایای طبیعی ترکیه بیان می‌کند که کارگرانی که از محافظ استفاده می‌کنند باید ابتدا مطمئن شوند که مرده‌ها خارج شده‌اند، سپس به خصوص کالاهای سفید باید خارج شوند و زباله‌ها بدون ایجاد آلودگی بازیافت یا دور ریخته شوند.

روزنامه‌نگاران رویترز مشاهده کردند که برخی از کامیون‌های آب در شهرهایی از جمله آنتاکیا و عثمانیه به داخل کامیون‌ها پر می‌کردند، اما در بسیاری موارد دیگر چنین اقداماتی وجود نداشت.

پس از اولین زمین لرزه در 6 فوریه، صحنه هایی از افراد محافظت نشده، از جمله کودکان و نیروهای امدادی که در میان آوارهای غبارآلود در حال حرکت بودند، برای هفته ها روی صفحه های تلویزیون پخش شد.

زباله های عظیم

این زمین لرزه ها ردپایی از ویرانی بر جای گذاشت که ممکن است بیش از 103 میلیارد دلار برای آنکارا هزینه داشته باشد که برابر با یک هشتم تولید ناخالص داخلی ترکیه در سال 2021 است. رویترز با استناد به دولت

آنها چندین شهر را در 11 استان ویران کردند و خانه ها و بیمارستان ها، مساجد و بناهای تاریخی را ویران کردند.

بر اساس بیانیه ماه مارس مورات کوروم، وزیر محیط زیست، شهرسازی و تغییرات آب و هوایی، در سراسر مناطق آسیب دیده، بیش از 300000 ساختمان فروریخت، نیاز به تخریب داشتند یا آسیب متوسطی دیدند.

برنامه توسعه سازمان ملل متحد (UNDP) می گوید حجم آوار تولید شده از تخریب به 100 میلیون متر مکعب (130 میلیون یارد مکعب) خواهد رسید که حدود 10 برابر حجم باقی مانده از زلزله بزرگی است که در هائیتی در سال 2010 رخ داد.

بر اساس این گزارش، اگر انباشته شود، معادل بیش از 38 توده عظیم است که هر کدام به اندازه هرم بزرگ در جیزه مصر است.

مرکز استان هاتای آنتاکیا است. کل مناطق به بتن و فولاد خرد شده تبدیل شد.

تصاویر ماهواره ای از قبل و بعد از زلزله، ردپای تخریب را در امتداد سواحل غربی رودخانه عاصی و منطقه مرکز شهر نشان می دهد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام