چین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا طالبان را برای تشکیل دولت فراگیر متقاعد کند

افغانستان: چین از جامعه بین‌المللی می‌خواهد تا طالبان را برای تشکیل دولت فراگیر متقاعد کند

سهیل شاهین، رهبر طالبان، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، از دیدگاه چین در مورد چگونگی همکاری جامعه جهانی با دولت کنونی افغانستان قدردانی کرد.

چین از جامعه بین المللی درخواست کرده است که از تلاش های دولت طالبان افغانستان برای ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت میانه رو، برقراری روابط صمیمانه با همسایگان خود و مبارزه با تروریسم حمایت کند.

جامعه جهانی باید تماس و گفتگو را با دولت موقت افغانستان افزایش دهد، از تلاش های آن برای بازسازی و توسعه حمایت کند، و آن را به ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت میانه رو، توسعه روابط دوستانه با همسایگان خود و مبارزه قاطع با تروریسم تشویق کند. مائو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین به نقل از رسانه ها گفت.

نینگ در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که نشست وزیران امور خارجه در میان کشورهای همسایه افغانستان و گفتگوی وزیران خارجه چین، افغانستان و پاکستان، هر دو تریبون مهمی برای تبادلات و همکاری در مورد موضوعات مرتبط با افغانستان هستند و منجر به اجماع بیشتر در میان منطقه‌ای می‌شوند. کشورها در مورد مسئله افغانستان

در کتاب جدید ادعا شده است که طالبان قبل از رسیدن به هند با ارتش پاکستان “مشاوره” کرده اند

اسناد افشا شده پنتاگون می گوید که ایالات متحده از طالبان افغانستان برای مبارزه با داعش در افغانستان استفاده می کند

در این گفت و گو، چین امیدوار است که در مورد وضعیت افغانستان و همکاری های سه جانبه با افغانستان و پاکستان به منظور ایجاد اجماع، تقویت اعتماد متقابل، و مشترکاً صلح، ثبات، توسعه و رفاه منطقه ای گفتگو کند.

او گفت: «آنها نمی خواهند ارزشی را که در جهان و منطقه دارند به خاطر مسئله افغانستان از دست بدهند. بلال فاطمی، یک تحلیلگر سیاسی گفت: افغانستان برای آنها مهم است و آنها می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

نورالله راغی، یکی دیگر از تحلیلگران سیاسی گفت: “چینی ها فکر می کنند که می توانند طالبان را با همکاری پاکستان کنترل کنند.”

یو ژیائوونگ، نماینده ویژه چین در امور افغانستان به خبرگزاری ریانووستی گفته است که پکن هیچ برنامه فوری برای به رسمیت شناختن امارت اسلامی افغانستان ندارد.

به گفته یو ژیائوونگ، نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین، ایالات متحده (ایالات متحده آمریکا) باید مسئولیت عمده تلاش های بازسازی در افغانستان را بر عهده بگیرد، زیرا طولانی شدن حضور نظامی این کشور منجر به رنج قابل توجهی در این کشور شده است.
یوئه در مصاحبه ای که در حاشیه کنفرانس بین المللی افغانستان که روز سه شنبه در دوحه پایتخت قطر به پایان رسید، این اظهارات را بیان کرد.

ایالات متحده باید مسئولیت اصلی بازسازی کنونی و آینده افغانستان را بر عهده بگیرد، زیرا 20 سال اشغال نظامی ایالات متحده باعث شد. [great] رنج در کشور ما، همراه با بسیاری از کشورهای شرکت کننده دیگر، از ایالات متحده می خواهیم که دارایی های خارج از کشور افغانستان را آزاد کند. در عین حال، ما همچنین با ژئوپلیتیک بازی آمریکا و پیروی از استانداردهای دوگانه در هنگام مبارزه با تروریسم مخالفیم.»

سهیل شاهین، رهبر طالبان، رئیس دفتر سیاسی امارت اسلامی در قطر، از دیدگاه چین در مورد چگونگی همکاری جامعه جهانی با دولت کنونی افغانستان قدردانی کرد.

شاهین گفت: ما از سخنان سخنگوی وزارت خارجه چین که گفته بود کشورهای جهان باید با حکومت امارت اسلامی افغانستان تعامل داشته باشند، استقبال می کنیم.

قرار است نشست اسلام آباد مطابق با نشست دوحه برگزار شود. سید جواد سجادی، استاد دانشگاه گفت: چشم انداز آینده اداره طالبان و چشم انداز آینده افغانستان در این نشست روشن خواهد شد.

قرار است امیر خان متقی سرپرست وزارت امور خارجه امارت اسلامی افغانستان به رهبری طالبان فردا به پاکستان سفر کند و با شماری از مقامات پاکستانی در اسلام آباد دیدار و در مورد روابط سیاسی، ترانزیت، تجارت و ثبات منطقه ای گفتگو کند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام