چین از ضعف روسیه سوء استفاده می کند و ولادی وستوک را پس از 163 سال پس می گیرد

جنگ اوکراین: به نظر می رسد چین به عنوان یک برنده بزرگ جنگ بین روسیه و اوکراین ظاهر شده است.

از زمان درگیری بین روسیه و اوکراین مورد حمایت غرب، چین به مناطق جغرافیایی پیش بینی نشده مانند بندر ولادی وستوک دسترسی پیدا کرده و صنعت خودروسازی آن به سرعت رشد کرده است.

درگیری بین روسیه و اوکراین به بن بست رسیده است و علیرغم ادعای پیروزی مسکو در باخموت، کشورهای ناتو و روسیه منابع خود را برای حفظ دست بالا در منطقه درگیری با یکدیگر ترکیب می کنند.

مقالات مرتبط

G7

در انتظار زلنسکی، G7 قصد دارد خطرات چین را مهار کند

G7

جنگ اوکراین: کیف به نماینده چین می‌گوید که پیشنهاد واگذاری سرزمین به روسیه را نمی‌پذیرد

چین در این زمینه بی طرفی خود را حفظ کرده و منافع ملی خود را در اولویت قرار داده است. چین با استفاده کامل از انزوای روسیه در نتیجه حمله به اوکراین، به شریک مسلط در روابط تبدیل شده است.

از اول ژوئن، بندر ولادی وستوک روسیه به عنوان بندر ترانزیتی چین عملیاتی می شود. این بندر که در اقیانوس آرام واقع شده است، شاهد ترافیک سالانه کانتینری نزدیک به یک میلیون واحد معادل بیست فوت است.

این شهر محل استقرار ناوگان روسیه در اقیانوس آرام بوده است. در سال 1860، این بندر توسط چینگ چینی به امپراتوری روسیه واگذار شد. با افتتاح این بندر، شمال شرقی داخلی چین به دریا دسترسی پیدا می کند. با رسیدن به این بندر دریایی از طریق راه آهن، محصولات شمال چین با کشتی به جنوب چین ارسال می شود.

بندر ولادی وستوک، که در دوران چینگ به‌عنوان هایشنوای شناخته می‌شود، ترانزیت فرامرزی را برای محموله‌ها برای تجارت داخلی در منطقه جیلین در شمال شرقی چین ارائه می‌کند.

بدون هیچ هیاهویی، اداره کل گمرک چین (GACC) این خبر را در وب سایت خود اعلام کرد. پکن مدعی است که این اقدام با “برنامه راهبردی ملی خود برای احیای مجدد پایگاه صنعتی شمال شرق چین و تسهیل حمل و نقل فرامرزی کالاهای تجاری داخلی با استفاده از بنادر خارج از کشور” مطابقت دارد.
از طریق حقوق تاریخی، چین در گذشته ادعایی بر بندر ولادی وستوک داشته است. گنجاندن بندر ولادی وستوک در سیستم اقتصادی چین اکنون توسط چین به عنوان مظهر “اعتماد متقابل استراتژیک سطح بالا بین چین و روسیه” یاد می شود.

وابستگی روسیه به چین در نتیجه تحریم‌های غرب که به اقتصاد این کشور آسیب می‌زند، ناگزیر افزایش خواهد یافت. بر اساس گزارش GACC، تجارت دوجانبه چین و روسیه در چهار ماهه اول سال 2023 بالغ بر 73.15 میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته 41.3 درصد افزایش یافته است.
میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه اخیراً یک دستور دولتی را امضا کرد که بر اساس آن موافقتنامه بین دولتی برای تامین گاز طبیعی به چین از طریق مسیر خط لوله گاز شرق دور، که به ولادی‌ووستوک ختم می‌شود، تصویب کرد.

سونگ کوی، رئیس منطقه معاصر چین و روسیه، گفت: «با افتتاح بندر ولادی وستوک، چین و روسیه می‌توانند در ساخت بندر و لجستیک همکاری بیشتری داشته باشند و نشاط اقتصادی شمال شرق چین و توسعه در خاور دور روسیه را افزایش دهند. به نقل از موسسه تحقیقات اقتصاد در گلوبال تایمز.

افتتاح بندر ولادی وستوک برای چین فاصله حمل و نقل زمینی جیلین و هیلونگجیانگ تا دریا را کاهش می دهد که “به شدت رقابت تولیدی آنها را افزایش می دهد”.

هزینه حمل و نقل برای کالاها بسیار کاهش می یابد زیرا ولادی وستوک تنها 200 کیلومتر با این شهرهای چین فاصله دارد. در گزارش گلوبال تایمز آمده است: «حمل و نقل کالا از شمال به جنوب چین از طریق بندر خارجی ولادی وستوک نه تنها هزینه ها را کاهش می دهد، بلکه به چین کمک می کند تا زنجیره های صنعتی و تامین خود را با همسایگان خود تقویت کند.

شمال شرق آسیا، جایی که چین، کره شمالی، ژاپن و روسیه همگرا هستند، خانه ولادی وستوک است. این مرکز به عنوان یک مرکز حمل و نقل حیاتی عمل می کند که تمام اروپا را به آسیا متصل می کند. این مسیر علاوه بر اینکه یک مسیر تجاری بزرگ است، برای ژئوپلیتیک روسیه نیز مهم است.

چهار جزیره کوریل جنوبی که اتحاد جماهیر شوروی در پایان جنگ جهانی دوم تصرف کرده بود، توسط ژاپن ادعا شده است. جزایر موقعیت خوبی دارند و اقیانوس آرام را از دریای اوخوتسک تقسیم می کنند. آنها نقطه خروجی مهمی برای ناوگان روسیه در اقیانوس آرام مستقر در ولادیووستوک ایجاد می کنند.

با حمله روسیه به اوکراین، ژاپن تحریم هایی را علیه این کشور اعمال کرد و همکاری اقتصادی در منطقه را متوقف کرد. در تلافی، روسیه مذاکرات برای یک معاهده صلح شامل جزایر کوریل را متوقف کرد و حتی تمرینات نظامی را در نزدیکی جزیره با هدف جلوگیری از تهاجم انجام داد.

در واقع، وستوک 2022، رزمایش دریایی ترکیبی با چین نیز در آنجا انجام شد.

این واقعیت که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، سیاست دیرینه بی طرفی کشورش را در مورد اختلافات دوجانبه شکست و ادعا کرد که پکن ادعای ژاپن در مورد چهار جزیره مورد مناقشه را نمی پذیرد، گواه توسعه روابط روسیه و چین است.

چین در سه ماهه اول سال 2023 به دلیل فروش بیشتر به روسیه و افزایش تقاضا برای خودروهای برقی، ژاپن را به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو تحت الشعاع قرار داد.

تحریم های اقتصادی که بازیگران بزرگ بین المللی را از روسیه بیرون راند، صنعت خودروسازی روسیه را ویران کرده است که به نفع صنعت خودروسازی چین بوده است.

انجمن خودروسازان چین اخیراً داده‌هایی را فاش کرده است که نشان می‌دهد صادرات خودرو به میزان 58 درصد بین ژانویه تا مارس سال گذشته افزایش یافته است. در طول سه ماهه، 1.07 میلیون دستگاه در مقایسه با صادرات 950000 خودروی ژاپن به فروش رسید.

بزرگترین بازارهای صادراتی برای همه خودروهای ساخت چین روسیه بود که جایگزین بلژیک، استرالیا و تایلند به عنوان مقصد اصلی خودروهای الکتریکی از چین شد. صادرات به روسیه به 140000 واحد نسبت به سال گذشته سه برابر افزایش یافت.

در پی حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022، تویوتا موتور، فولکس واگن و دیگر خودروسازان بزرگ فعالیت خود را در آنجا تعطیل کردند و کشور را ترک کردند.

خودروسازان چینی، به ویژه خودروهای چری و گریت وال موتور، فعالیت های خود را در روسیه برای رفع این نیاز گسترش دادند. بر اساس گزارش‌ها، سازمان‌های مرتبط با دولت‌های شهری چین، Chery Automobile را تامین مالی می‌کنند.

نزدیک به 30000 کامیون که ممکن است برای مقاصد نظامی استفاده شوند نیز از چین به روسیه عرضه شد. این مقدار در مقایسه با سال گذشته تقریباً هفت برابر بیشتر است.

در سال 2009، چین به عنوان بزرگترین بازار خودروهای جدید در سراسر جهان از ایالات متحده پیشی گرفت. با توجه به اینکه دولت چین مشوق های مالیاتی برای حمایت از گسترش صنعت خودروهای الکتریکی محلی ارائه کرده است، پیش بینی می شود جهش رشد در صادرات خودروهای چینی در سه ماهه جاری ادامه یابد. کمک های دولتی به استفاده گسترده از وسایل نقلیه الکتریکی کمک کرد.

صادرات خودرو چین در نتیجه تغییر به خودروهای الکتریکی افزایش یافته است. صادرات خودروهای انرژی جدید، که شامل خودروهای برقی نیز می شود، سالانه 93 درصد افزایش یافته و به 380000 دستگاه در سه ماهه اول رسیده است. درصد خودروهای انرژی نو در کل صادرات خودرو چین حدود 40 درصد بود.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام