چین متعهد شده است که در جنگ روسیه و اوکراین به هیچ طرفی تسلیحات نفروشد

چین متعهد شده است که در جنگ روسیه و اوکراین به هیچ طرفی تسلیحات نفروشد

بایگانی- رئیس جمهور چین شی جین پینگ هنگام صحبت با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در دیدار آنها در کرملین در مسکو ژست می گیرد. AP

وزیر امور خارجه چین روز جمعه در پاسخ به نگرانی‌های ضد غرب مبنی بر اینکه پکن می‌تواند به مسکو کمک نظامی کند، گفت: چین به هیچ یک از طرفین جنگ روسیه و اوکراین سلاح نمی‌فروشد.

در زمانی که کشورهای غربی تحریم‌های تنبیهی را اعمال کرده‌اند و به دنبال منزوی کردن مسکو به دلیل تهاجم به همسایه‌اش هستند، چین همچنان در این مناقشه بی‌طرف است و در عین حال روابط دوستانه با روسیه را حفظ می‌کند.

«کین گانگ» بالاترین مقام چینی است که چنین اظهارنظر صریحی در مورد فروش تسلیحات به روسیه دارد. وی افزود: چین همچنین صادرات اقلامی را با استفاده دوگانه غیرنظامی و نظامی تنظیم خواهد کرد.

چین در یک کنفرانس خبری در کنار همتای آلمانی آنالنا بائربوک گفت: «در خصوص صادرات اقلام نظامی، چین نگرش محتاطانه و مسئولانه ای اتخاذ می کند. چین به طرف های مربوطه در مناقشه سلاح ارائه نخواهد کرد و صادرات اقلام دو منظوره را مطابق با قوانین و مقررات مدیریت و کنترل خواهد کرد.

وزیر همچنین تمایل چین برای کمک به یافتن راه حلی مسالمت آمیز برای درگیری را تکرار کرد.

در همان کنفرانس خبری، چین همچنین دولت تایوان را به دلیل تشدید تنش‌های منطقه‌ای پس از برگزاری رزمایش‌های نظامی در مقیاس بزرگ در تلاش برای ترساندن جزیره‌ای که ادعا می‌کند به عنوان قلمرو خود، برگزار کرد، مقصر دانست.

اطلاعات آمریکا: چین در حال بررسی تامین تسلیحات به روسیه است

در ماه فوریه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، گفت که ایالات متحده اطلاعاتی در اختیار دارد که نشان می دهد چین در حال بررسی ارائه تسلیحات و مهمات به روسیه است – و هشدار داد که چنین دخالتی در تلاش های جنگی کرملین «مشکلی جدی» خواهد بود.

کاخ سفید روز جمعه از قول کوین مبنی بر عدم تامین سلاح توسط چین برای روسیه استقبال کرد، اما نسبت به آن ابراز نگرانی کرد.

همانطور که همیشه گفته‌ایم، معتقد نیستیم که حرکت در این مسیر به نفع چین است. آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بیانیه ای گفت: ما به نظارت دقیق ادامه خواهیم داد.

رهبران اروپایی حتی در زمان بازدید از چین هشدارهای مشابهی صادر کرده‌اند و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به پکن انتقاد کرد و گفت که حمایت روسیه از روسیه در جریان حمله، «نقض آشکار» تعهداتش در سازمان ملل است.

بائربوک در سخنان خود همچنین به نقش چین به عنوان عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل اشاره کرد و گفت که این کشور مسئولیت ویژه ای برای کمک به پایان درگیری دارد.

او گفت: «اما من باید تعجب کنم که چرا موضع‌گیری چین تاکنون شامل درخواست از متجاوز، روسیه، برای توقف جنگ نمی‌شود». همه ما می دانیم که رئیس جمهور (ولادیمیر) پوتین در هر زمانی این فرصت را خواهد داشت که این کار را انجام دهد و مردم اوکراین چیزی جز این نمی خواهند که بالاخره بتوانند دوباره در صلح زندگی کنند.

سفر ماه گذشته شی جین پینگ رهبر چین به مسکو نشان داد که چگونه پکن به طور فزاینده ای به شریک ارشد این روابط تبدیل می شود زیرا به روسیه یک راه نجات اقتصادی می دهد. چین روز جمعه اعلام کرد که ژنرال لی شانگفو وزیر دفاع هفته آینده برای دیدار با همتای خود سرگئی شویگو و دیگر مقامات نظامی از روسیه دیدار خواهد کرد.

هم در مورد اوکراین و هم در تایوان، چین دفاع مستهجنی از سیاست های چین بیان کرد که نشان دهنده رد انتقادات غرب، به ویژه ایالات متحده توسط پکن است. سرزمین اصلی چین در بحبوحه جنگ داخلی در سال 1949.

تنش‌ها در اطراف جزیره پس از استقرار کشتی‌های جنگی و هواپیماهای جنگنده چین در نزدیکی تایوان به تلافی دیدار کوین مک کارتی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و تسای اینگ ون، رئیس‌جمهور جزیره، به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.

چین اصرار دارد که تایوان خودگردان تسلیم حکومتش شود، چه به صورت مسالمت آمیز یا با زور، و چین گفت که پیگیری استقلال توسط دولت تایوان و حامیان خارجی آن – اشاره پنهانی به متحد اصلی ایالات متحده – دلیل تنش ها بود.

باربوک هشدار داد که درگیری در تنگه تایوان، که بیشتر تجارت بین‌المللی جهان از آن عبور می‌کند، فاجعه جهانی را به همراه خواهد داشت.

او گفت: «بنابراین ما تنش‌های فزاینده در تنگه تایوان را با نگرانی می‌بینیم. مناقشات باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شوند. تغییر یکجانبه وضعیت موجود برای ما اروپایی ها قابل قبول نیست.»

ظاهراً با رد نگرانی های بارباک، چین گفت تایوان “مسئله داخلی چین” است.

او گفت: “استقلال تایوان و صلح نمی توانند با هم وجود داشته باشند.”

با ورودی های AP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام