چین پیشتاز مسابقات جهانی خودروهای برقی است و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید بیشترین تعداد پذیرندگان خودروهای برقی را دارد

چین پیشتاز مسابقات جهانی خودروهای برقی است و آژانس بین‌المللی انرژی می‌گوید بیشترین تعداد پذیرندگان خودروهای برقی را دارد

در حالی که تسلا محبوب‌ترین تولیدکننده خودروهای برقی در جهان است و آمریکایی‌ها عمدتاً به خودروهای الکتریکی تسلا تمایل دارند، چین در رقابت جهانی خودروهای الکتریکی پیشرو است و طبق آژانس بین‌المللی انرژی، بیشترین تعداد پذیرنده را دارد.

در ایالات متحده، تسلا بر اخبار مربوط به فروش خودروهای الکتریکی غالب است و پس از آن خودروسازان اصلی آمریکایی قرار دارند. با این حال، چین در حال به دست آوردن سلطه جهانی در تولید EV است.

تسلط چین در تولید باتری به خوبی شناخته شده است. به گفته راهول سن شارما، شریک مدیریت Indxx، یک سازمان خدمات مالی، تولیدکنندگان چینی حدود 60 درصد از صادرات جهانی را تشکیل می دهند و این رقم در حال افزایش است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، فروش خودروهای الکتریکی در سال گذشته به بالاترین حد خود رسید و چین پیشتاز آن بود.

ماسک نفس راحتی می‌کشد: تسلا شکایتی را که نرم‌افزار FSD Autopilot خود را به ایجاد تصادف خودرو متهم می‌کرد، شکست داد.

مشکل برای ایلان ماسک: تسلا بیش از 140 میلیارد دلار از ارزش بازار را در کمتر از یک ماه از دست داد

آژانس بین‌المللی انرژی در نسخه فعلی Global EV Outlook سالانه خود ادعا کرد که فروش جهانی خودروهای برقی باتری‌دار و هیبریدی پلاگین در سال 2022 از 10 میلیون فراتر خواهد رفت و چین 60 درصد از خودروهای فروخته شده را به خود اختصاص می‌دهد. بر اساس این نظرسنجی، این کشور آسیای شرقی خانه بیش از نیمی از تمام وسایل نقلیه برقی در حال حاضر در جاده ها در سطح جهان است.

اروپا دومین بازار بزرگ است و انتظار می‌رود فروش خودروهای برقی تا سال 2022 بیش از 15 درصد افزایش یابد. سومین بازار بزرگ، ایالات متحده، شاهد رشد 55 درصدی در سال گذشته بود و خودروهای برقی 8 درصد را به خود اختصاص دادند. از کل فروش خودرو

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، درصد خودروهای برقی در کل فروش خودرو طی چند سال گذشته به تدریج در حال افزایش بوده و از کمتر از 5 درصد در سال 2020 به 14 درصد در سال گذشته رسیده است.

آژانس پیش بینی می کند امسال افزایش قابل توجهی در نتیجه سیاست ها و مشوق های ملی که به افزایش فروش کمک می کند و همچنین نگرانی از تکرار قیمت های بالای نفت در سال گذشته افزایش یابد.

بر اساس آمار منتشر شده توسط فایننشال تایمز در روز جمعه، تولیدکننده خودروهای برقی چینی BYD، رقیب تسلا ایلان ماسک، درآمد خود را در سه ماهه اول سال جاری 411 درصد افزایش داده است. فروش خالص این سازنده در سال 2022 نسبت به سال قبل 400 درصد افزایش یافت و این به لطف بزرگترین سرمایه گذار سازنده، میلیاردر تجاری آمریکایی، وارن بافت است. بر اساس گزارش فایننشال تایمز، BYD 40 درصد از فروش خودروهای برقی در چین را به خود اختصاص داده است، در حالی که تسلا 11 درصد را به خود اختصاص داده است.

بسیاری از بازارهای آمریکایی و دیگر بازارهای بزرگ خودروهای برقی از این موضوع که چین رهبر جهانی در تولید خودروهای برقی کامل است، بی اطلاع هستند. برندهای چینی علیرغم حضور تقریبا کمی در بازار ایالات متحده، 53 درصد از کل فروش جهانی خودروهای برقی را در سال 2021 به خود اختصاص دادند.

این رقم هم شامل خودروهای گران قیمت است که سهم شیر از بازار خودروهای برقی را به خود اختصاص می‌دهند و هم اقلام ارزان‌تری مانند خودروهای دو و سه چرخ محبوب در چین، هند و آسیای جنوب شرقی.

به گفته سن شارما، هدف چین برای تسلط بر صنعت خودروهای برقی ناشی از تمایل دولت برای کاهش انتشار کربن است. در حالی که چین توافقنامه آب و هوای پاریس را امضا نکرده است، اما تا سال 2060 به بی طرفی کربن متعهد شده است. سن شارما می گوید: “این بخشی از برنامه آنها برای رسیدن به آنجا است.”

بازار داخلی چین به تنهایی تقاضای کافی برای توسعه نمایی تولید را ایجاد می کند. اکنون این بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان است و پیش‌بینی می‌شود فروش داخلی 3 میلیون دستگاه در سال 2021 برسد.

برای جا دادن این خودروها، این کشور شبکه بزرگی از ایستگاه‌های شارژ قابل دسترس عموم را ایجاد می‌کند که در مجموع 1.15 میلیون عدد و در حال رشد است. این تقریباً معادل یک ایستگاه شارژ برای هر پنج وسیله نقلیه در کشور است. به گفته سن شارما، چین قصد دارد 1.42 میلیارد دلار اضافی در شبکه شارژ خود سرمایه گذاری کند.

باید دید آیا ایالات متحده می‌تواند قید چین را در بازار جهانی خودروهای برقی بشکند یا خیر. سن شارما مشاهده می‌کند که ایالات متحده هنوز نتوانسته است رهبری جهانی را در پنل‌های خورشیدی که بیش از یک دهه پیش به چین از دست داده بود، پس بگیرد، و تلاش برای یک پایگاه قوی در خودروهای الکتریکی ممکن است بسیار دشوارتر باشد.

او اضافه می کند که قیمت عامل تعیین کننده خواهد بود. هدف این است که افزایش تولید خودروهای برقی آمریکایی هزینه خودروهای داخلی را کاهش دهد و آنها را برای مشتریان جذاب‌تر کند. سن شارما با اعتراف به این که «هیچ کس یک گوی بلورین ندارد» می‌افزاید: «اینکه طی 10 تا 15 سال آینده چگونه به‌وجود می‌آید، اقتصاد هدایت می‌شود».

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام