کارمندان دولت کانادا یکی از بزرگترین اعتصابات تاریخ این کشور را به راه انداختند

کارمندان دولت کانادا یکی از بزرگترین اعتصابات تاریخ این کشور را به راه انداختند

پس از آنکه بیش از 155000 کارگر اتحادیه بخش عمومی با اتحاد خدمات عمومی کانادا (PSAC) اعتصابی را در اتاوا، انتاریو، کانادا در 19 آوریل 2023 آغاز کردند، در پارلمان هیل راهپیمایی کردند. رویترز/بلر گیبل/عکس فایل

بیش از 155000 کارمند دولتی در کانادا روز چهارشنبه یکی از بزرگترین اعتصابات تاریخ این کشور را به راه انداختند و خواستار افزایش حقوق و انعطاف پذیری دورکاری شدند.

پس از ماه‌ها مذاکره با دولت نخست‌وزیر جاستین ترودو، اتحادیه خدمات عمومی کانادا (PSAC) اعلام کرد که در ضرب‌الاجلی که برای اواخر روز سه‌شنبه تعیین کرده بود، نتوانسته است به توافق برسد.

به گفته PSAC، این اعتصاب به خطوط اعتراضی در بیش از 250 نقطه در سراسر کشور برخورد کرده است.

کانادا آخرین بار در سال 1991 شاهد اعتصابی به این بزرگی بود.

در اتاوا، جگمیت سینگ، رهبر حزب دموکراتیک نوین، که جناح کوچک چپ‌گرای او معمولاً از لیبرال‌های ترودو حمایت می‌کند، اما در این مورد نه، با تجمع کنندگان در خارج از پارلمان و دفتر ترودو راهپیمایی کرد.

کریستال وارنر، در مونترال، پیشنهادهای دستمزدی دولت را “توهین آمیز” خواند. او ابراز تاسف کرد: «آنها حتی با تورم همخوانی ندارند.

به گفته یکی از رهبران آنها، فرانسیس اسنایدر، در اطراف او، اعتصاب کنندگان سوت می زدند و پرچم ها را تکان می دادند. خبرگزاری فرانسه که آنها “آماده ماندن تا زمانی که طول بکشد.”

مونا فورتیه، رئیس هیئت خزانه داری که کارمندان دولت خارج از کشور به خبرنگاران در اتاوا گفت: دو طرف «هنوز پشت میز مذاکره هستند و امیدواریم امروز به پیشرفت هایی دست پیدا کنیم».

او افزود: “من متقاعد شده ام که می توانیم.”

با این حال، کریس آیلوارد، رئیس اتحادیه، شامگاه سه‌شنبه گفت که آنها «هنوز با هم فاصله دارند».

کارکنان دولت خواهان افزایش 13.5 درصدی دستمزدها هستند

از جمله مطالبات کارکنان دولت، افزایش 13.5 درصدی دستمزد طی سه سال یا 4.5 درصدی سالانه برای همگام شدن با تورم است. دولت با پیشنهاد افزایش 9 درصدی طی سه سال مقابله کرده است.

نرخ تورم کانادا در ماه مارس پس از رسیدن به 8.1 درصد در ژوئن گذشته به 4.3 درصد کاهش یافت.

اتحادیه همچنین خواهان انعطاف بیشتر در مورد دورکاری است.

پس از لغو محدودیت های همه گیر، انتظار می رفت کارمندان دولتی که از راه دور کار می کردند تا 31 مارس چندین روز در هفته به دفاتر خود بازگردند.

وارنر گفت که بسیاری به دورکاری عادت کرده اند و با تعداد زیادی از استخدام های جدید، اکنون فضای کافی در ادارات دولتی برای قرار دادن همه آنها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه دولت فدرال بزرگترین کارفرما در کشور است و تصمیمات کارگری آن اغلب در اقتصاد موج می زند، افزود: “ما در اینجا نه فقط برای اعضای خود، بلکه برای کارگران در همه جای کانادا می جنگیم.”

پی یر که از بیان نام خانوادگی خود خودداری کرد، گفت: “خدمات عمومی بخشی از ثروت جمعی است و نباید اجازه داد که خراب شود، همانطور که پل ها اجازه ندارند خراب شوند.”

او گفت: «اگر می خواهید جامعه ای کارآمد داشته باشید، باید از زیرساخت ها حمایت کنید.

PSAC در بیانیه‌ای گفت: انتظار می‌رود که اختلاف کارگری برخی از خدمات فدرال از جمله رسیدگی به درخواست‌های مهاجرت و پاسپورت را کند یا به طور کامل تعطیل کند.

با توجه به استخدام بیش از 35000 کارگر اعتصابی توسط آژانس درآمد کانادا، فصل مالیات ممکن است متوقف شود.

ترودو با ترغیب هر دو طرف برای رسیدن به توافقی از طریق مذاکره گفت که “کانادایی ها حق دارند و سزاوار دریافت خدمات مورد نیاز خود از دولت فدرال هستند.”

او از این روند و حق کارگران برای اعتصاب ابراز حمایت کرد، اما هشدار داد که “کانادایی ها در صورت طولانی شدن صبر خود را از دست خواهند داد.”

با ورودی های AFP

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام