کدام کشورها همچنان مالیات تامپون دارند؟ در مورد هند چطور؟

به جای نوار بهداشتی از پارچه‌هایی استفاده می‌کنیم که مادرمان با دستمال‌های کهنه و لباس‌های مستعمل درست کرده است. این احساس بسیار ناراحت کننده است، باعث بثورات و خارش می شود، حرکت آزاد را محدود می کند، و ما همیشه باید از آن آگاه باشیم. حتی شستن و خشک کردن پارچه نیز دست و پا گیر است، زیرا برای از بین بردن لکه های تیره بدون حفظ حریم خصوصی در خانه باید مدام به سختی مالش دهیم. همچنین باعث ایجاد لکه روی شلوار او می شود، بنابراین وقتی به دستشویی می رویم بسیار تحقیرکننده می شود.»

این سخنان دختری از محله های فقیر نشین در منطقه کالکاجی دهلی، داستان هزاران و هزاران نفر در سراسر جهان است که از «فقر دوره» رنج می برند – عدم دسترسی به محصولات قاعدگی، آموزش، امکانات بهداشتی و مدیریت زباله. در واقع، بانک جهانی در گزارشی در ماه می 2022 نوشت: «در مجموع، حدود 500 میلیون نفر به محصولات قاعدگی و امکانات کافی برای مدیریت بهداشت قاعدگی (MHM) دسترسی ندارند.

فعالان در سراسر جهان شکایت دارند که برای تعداد زیادی از مردم، نوار بهداشتی کالای گران قیمتی است که دلیل آن مالیات تامپون تحمیلی توسط دولت است. به همین دلیل است که زنان در دوره قاعدگی خود رنج می برند و برخی حتی به استفاده از خاک اره، برگ های خشک درختان، خاکستر و روزنامه های قدیمی متوسل می شوند.

همانطور که برای روز بهداشت قاعدگی – در 28 مه – آماده می شویم، نگاهی دقیق تر به این می اندازیم که دقیقاً مالیات تامپون چیست و کدام کشورها آن را لغو کرده اند؟ هند در مورد این موضوع کجا ایستاده است؟ این چیزی است که ما می دانیم.

مالیات تامپون چیست؟

مالیات تامپون اصطلاحی است که برای مالیات اعمال شده بر محصولات بهداشتی قاعدگی توسط دولت استفاده می شود. این بدان معناست که آنها مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر فروش دارند، در حالی که اقلامی مانند سایر خریدهای بهداشتی ضروری مانند نسخه، برخی از داروهای بدون نسخه، لباس در برخی مناطق، دستمال توالت، کاندوم و مواد غذایی معمولاً از مالیات معاف هستند.

مالیات تامپون همچنین به عنوان “مالیات صورتی” شناخته می شود، اصطلاحی که برای توصیف نوعی از تبعیض جنسیتی استفاده می شود که برای بازاریابی رنگ صورتی به زنان نامگذاری شده است.

بر اساس گزارشی که توسط شهروند جهانی در سال 2021، یک زن آمریکایی به طور متوسط ​​450 دوره قاعدگی را تجربه می کند و در طول عمر خود بین 100 دلار (8262 روپیه) تا 225 دلار (18600 روپیه) مالیات تامپون می پردازد.

روز بهداشت قاعدگی 2023 کدام کشورها همچنان مالیات تامپون دارند در مورد هند چطور؟
مالیات تامپون اصطلاحی است که برای مالیات اعمال شده بر محصولات بهداشتی قاعدگی توسط دولت استفاده می شود. این بدان معناست که آنها مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر فروش دارند. تصویر مورد استفاده برای اهداف نمایشی/Pixabay

منتقدان مالیات تامپون استدلال می‌کنند که تامپون، نوار بهداشتی، فنجان قاعدگی و محصولات مشابه، نیازهای اساسی و اجتناب‌ناپذیر برای زنان را تشکیل می‌دهند و هرگونه مالیات اضافی ناعادلانه و تبعیض‌آمیز است. همانطور که کریستینا گارسیا، دموکرات سابق کالیفرنیای جنوبی – که در سال 2016 قوانینی را در ایالت آمریکا برای لغو مالیات تامپون ارائه کرده بود، گفت: «این محصولات یک نیاز اساسی هستند که نباید از آنها مالیات گرفته شود. این امر به ویژه ناعادلانه است زیرا این مالیات تنها بر زنانی تأثیر می گذارد که در حال حاضر از شکاف دستمزد جنسیتی رنج می برند. اساساً به خاطر زن بودن از ما مالیات می گیرند.»

کدام کشورها مالیات تامپون را لغو کرده اند؟

اگر فکر می کردید که ایالات متحده یا بریتانیا یا کشورهایی در جهان غرب اولین کشورهایی بودند که مالیات تامپون را لغو کردند، دوباره فکر کنید. در سال 2004، کنیا اولین کشور در سراسر جهان بود که از مالیات تامپون خلاص شد. و از آن زمان کشورهای دیگر با تحقیق تامسون رویترز دنبال کردند که 17 کشور مالیات تبعیض آمیز را حذف کردند.

بعد از کنیا، کانادا در ژوئیه 2015 بود. دولت کانادا محصولات بهداشتی را به عنوان یک اقلام ضروری به رسمیت شناخت و به مالیات کالاها و خدمات (GST) بر همه محصولات بهداشتی پایان داد. این گام تاریخی پس از آن برداشته شد که طومار آنلاین سازماندهی شده توسط Canadian Menstruators، یک گروه مدافع آنلاین، هزاران رای در این مورد دریافت کرد و به دولت فدرال کانادا در اتاوا ارائه شد.

تنها در سال 2016 بود که اتحادیه اروپا به کشورهای عضو اجازه داد انتخاب کنند که آیا می خواهند زنان را مشمول مالیات بر روی تامپون و نوار بهداشتی خود کنند یا خیر. این به چند کشور مانند ایتالیا و سایر کشورها این امکان را داده است که مالیات بر ارزش افزوده را کاهش دهند یا آن را به طور کامل حذف کنند.

روز بهداشت قاعدگی 2023 کدام کشورها همچنان مالیات تامپون دارند در مورد هند چطور؟
استرالیایی‌ها علیه گنجاندن محصولات بهداشتی توسط دولت فدرال تحت مالیات بر کالا و مصرف (GST) در خارج از تالار شهر سیدنی اعتراض کردند. سرانجام در سال 2019 بود که استرالیا مالیات محصولات بهداشتی را لغو کرد. تصویر فایل/AFP

در بریتانیا، اقدام برای حذف پنج درصد مالیات بر ارزش افزوده (VAT) بر قیمت تمام شده محصولات دوره، پس از آن صورت گرفت که لورا کوریتون، یک دانشجو، کمپینی را در این زمینه رهبری کرد و بیش از یک چهارم میلیون امضا جمع کرد. در سال 2022، اسکاتلند اولین کشوری بود که تامپون و نوار بهداشتی را رایگان و در مکان‌های عمومی تعیین‌شده مانند مراکز اجتماعی، باشگاه‌های جوانان و داروخانه‌ها در دسترس قرار داد.

همچنین بخوانید: چرا اسکاتلند نوار بهداشتی و تامپون رایگان ارائه می دهد؟

کشورهای دیگری که مالیات محصولات مربوط به دوره قاعدگی را حذف کرده اند استرالیا هستند – آنها مالیات 10 درصدی بر روی تامپون و پد را در 1 ژانویه 2019 لغو کردند. به طور مشابه کلمبیا نیز در سال 2018 مالیات پنج درصدی خود را بر روی تامپون حذف کرد. کشور بلیز همچنین اعلام کرد که از آوریل مالیات فروش عمومی محصولات بهداشتی زنانه را حذف خواهد کرد.

در مورد مالیات تامپون هند چطور؟

هند در سال 2018 پس از ماه ها مبارزات انتخاباتی فعالان، مالیات خود را بر محصولات قاعدگی لغو کرد. قبل از لغو این مالیات، 12 درصد GST از محصولات بهداشتی قاعدگی اخذ می شد.

پیوش گویال، سرپرست وقت وزیر دارایی هند، درباره این تصمیم گفته بود: «خواهران و مادران این کشور از شنیدن اینکه نوار بهداشتی 100 درصد معاف شده و نرخ مالیاتی آن به صفر کاهش می‌یابد، خوشحال خواهند شد. اکنون هیچ مالیاتی برای نوار بهداشتی وجود نخواهد داشت.

روز بهداشت قاعدگی 2023 کدام کشورها همچنان مالیات تامپون دارند در مورد هند چطور؟
دانشجویان هندی در اعتراض به مالیات 12 درصدی نوارهای بهداشتی به عنوان بخشی از مالیات کالا و خدمات (GST) در کلکته، پوسترها و نوارهای بهداشتی در دست دارند. تصویر فایل/AFP

تصمیم برای لغو GST در محصولات بهداشتی قاعدگی پس از آن اتخاذ شد که چندین فعال از دولت در حال حرکت سوال کردند، با سوشمیتا دیو، قانونگذار کنگره، طوماری را آغاز کرد که بیش از 400000 امضا دریافت کرد.

سوربهی سینگ، بنیانگذار ساچی ساحلی، یک موسسه خیریه که آگاهی در مورد سلامت قاعدگی را افزایش می دهد، گفت: “این مورد انتظار و ضروری ترین اقدام برای کمک به دختران و زنان برای ماندن در مدرسه، شغل و رعایت بهداشت مناسب قاعدگی بود.”

عمار تولسیان، بنیانگذار جنبش نین، همچنین از این تصمیم به عنوان “پیروزی بزرگ برای همه” در هند استقبال کرده بود، جایی که به گفته او، 82 درصد زنان و دختران به نوار بهداشتی دسترسی ندارند.

در هند، پریودها یکی از دلایل اصلی ترک تحصیل دختران در هند است، در حالی که بسیاری دیگر مجبورند در خانه بمانند زیرا نمی توانند به محصولات بهداشتی دسترسی داشته باشند.

حتی امروزه، محصولات بهداشتی برای چندین زن در هند دور از دسترس است، با مطالعه ای که توسط موسسه بهداشت عمومی هند، Bhubaneswar (IIPHB) انجام شد، نشان می دهد که 37 درصد در اودیشا به تنهایی توانایی خرید محصولات بهداشتی را ندارند.

همچنین بخوانید : آگاهی از بهداشت قاعدگی: ارتباط آن با مثبت شدن پریود چگونه است

آخرین گزارش بررسی ملی سلامت خانواده همچنین نشان داد که حدود 50 درصد از زنان 15 تا 24 ساله همچنان از پارچه برای محافظت از قاعدگی استفاده می کنند.

در مورد ایالات متحده چطور؟

چندین ایالت در آمریکا به اعمال مالیات تامپون ادامه می دهند. طبق گزارش TaxFoundation.org، 12 ایالت وجود دارد که محصولات بهداشتی زنانه تحت مالیات فروش یک ایالت مشمول مالیات نیستند. پنج ایالت – آلاسکا، دلاور، نیوهمپشایر، مونتانا و اورگان – مالیات فروش ندارند. هفت ایالت به طور خاص محصولات بهداشتی زنانه را معاف می کنند – ایلینوی، مریلند، ماساچوست، مینه سوتا، نیوجرسی، نیویورک و پنسیلوانیا.

روز بهداشت قاعدگی 2023 کدام کشورها همچنان مالیات تامپون دارند در مورد هند چطور؟
در ایالات متحده، 12 ایالت وجود دارد که محصولات بهداشتی زنانه تحت مالیات بر فروش یک ایالت مشمول مالیات نیستند. تصویر فایل/AP

فعالان و بسیاری از سازمان های غیرانتفاعی استدلال می کنند که این یک تبعیض است و همه مالیات های تامپون باید در سراسر کشور لغو شود. همانطور که داماریس پردا، مدیر برنامه های ملی دوره غیرانتفاعی جهانی گفت ایالات متحده آمریکا امروز“محصولات دوره در واقع یک نیاز پزشکی هستند. آنها یک ضرورت هستند و همه باید مانند غذا و سرپناه اولیه به آنها دسترسی داشته باشند. موضوع حقوق بشر است.»

همچنین بخوانید: بدون بحث دوره ای: چرا فلوریدا می خواهد بحث قاعدگی را در مدرسه محدود کند

و این احساس هر روز توسط افراد بیشتری در ایالات متحده به اشتراک گذاشته می شود. روز سه‌شنبه، مجلس تگزاس لایحه‌ای را تصویب کرد که «مالیات تامپون» را لغو می‌کند. اگر این لایحه به قانون تبدیل شود، تگزاس به اکثریت باریک ایالت هایی می پیوندد که مالیات فروش محصولات قاعدگی و همچنین پوشک برای بزرگسالان و کودکان، دستمال مرطوب نوزاد، محصولات پمپاژ شیر مادر، شیشه شیر نوزاد و لباس های بارداری را حذف کرده اند.

در گذشته، باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق ایالات متحده نیز نیاز به مالیات تامپون در ایالات متحده را زیر سوال برده بود. زمانی که اینگرید نیلسن، شخصیت یوتیوب، این موضوع را در سال 2016 در مقابل فرمانده کل ارتش مطرح کرد، گفت: «باید به شما بگویم، نمی‌دانم چرا ایالت‌ها از این کالاها به عنوان اقلام لوکس مالیات می‌گیرند. من گمان می‌کنم که به این دلیل است که مردان در هنگام تصویب این مالیات‌ها قوانین را وضع می‌کردند.»

وقت آن است که کشورها ببینند مالیات تامپون چقدر تبعیض آمیز است و آن را لغو کنند. پس از همه، همانطور که نیوزویک یک بار در داستان جلد خود گفته بودند: “خون خواهد آمد”.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام