کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را در مورد نقض حقوق بشر در بحبوحه تشدید درگیری ها تصویب کرد

بحران سودان: کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل قطعنامه ای را در مورد نقض حقوق بشر در بحبوحه تشدید درگیری ها تصویب کرد

سودانی‌هایی که در جده، عربستان سعودی سرگردان شده بودند، پنج‌شنبه، 11 مه 2023 به فرودگاه پورت سودان می‌رسند. عکس- AP

با هدف بررسی بیشتر موارد نقض حقوق بشر که از 15 آوریل در سودان رخ می دهد، نهاد عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه قطعنامه ای را تصویب کرد که توجه را به افزایش مرگ و میر غیرنظامیان و نقض حقوق بشر در سودان از زمان درگیری خونین بین دو کشور آفریقایی جلب کرد. ژنرال های برتر ماه گذشته

خشونت در سودان تاکنون بیش از 600 نفر از جمله غیرنظامیان را کشته و صدها هزار نفر را آواره کرده است. جنگ به مناطق دیگر، یعنی استان ناآرام دارفور نیز گسترش یافته است.

شورای حقوق بشر متشکل از 47 کشور عضو سازمان ملل متحد با 18 کشور به این قطعنامه رای موافق، 15 کشور مخالف و 14 کشور دیگر رای ممتنع دادند. هدف این قطعنامه بررسی بیشتر موارد نقض حقوق بشر است که از 15 آوریل در سودان رخ داده است.

سنگین

با وجود تمدید آتش بس، درگیری های شدید خارطوم پایتخت سودان را به لرزه درآورد

سنگین

درگیری سودان: دبیرکل سازمان ملل متحد فرستاده خود را به دلیل وضعیت “بی سابقه” در حالی که خصومت ها وارد هفته سوم می شود

جنگ در سودان در نتیجه جنگ قدرت بین ژنرال عبدالفتاح برهان، فرمانده ارتش سودان و ژنرال محمد حمدان داگالو، رقیب، که فرماندهی نیروهای پشتیبانی سریع شبه نظامی قدرتمند را برعهده دارد، آغاز شد.

کشورهای عربی و آفریقایی، از جمله سودان، به شدت در میان 15 کشوری که این اقدام سازمان ملل را رد کردند، حضور داشتند و از آن به عنوان مانعی بالقوه برای مذاکرات در حال انجام در عربستان سعودی یاد کردند.

فوزیه بومیزه مبارکی، نماینده الجزایر گفت که این قطعنامه می تواند پیامی منفی به طرف های مقابل ارسال کند و مذاکرات را به هم بزند. به همین ترتیب، سفیر چین گفت که این کشور و طرف های متخاصم آن باید از فشار خارجی رهایی داشته باشند.

اکثر کشورهای غربی به این پیش نویس رای مثبت دادند و اروپا و ایالات متحده از پیش نویس قطعنامه حمایت کردند. اواخر روز، وزارت امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که نمایندگان دو نیرو بیانیه ای را امضا کرده اند که مسئولیت آنها را برای تسهیل اقدامات بشردوستانه برای رفع نیازهای اضطراری غیرنظامیان به رسمیت می شناسد.

در این بیانیه آمده است که گفت‌وگوها اکنون بر ترتیب یک آتش‌بس مؤثر تا ده روز برای تسهیل تلاش‌های بشردوستانه متمرکز خواهند بود. در این اطلاعیه آمده است که رقبا توافق کردند که تحویل ایمن کمک‌های بشردوستانه، بازگرداندن خدمات ضروری، خروج نیروها از بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و دفن محترمانه کشته‌شدگان را فراهم کنند.

ولکر ترک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنرانی افتتاحیه این نشست، هر دو نیرو را به نقض قوانین بین المللی بشردوستانه متهم کرد.

ترک از ارتش سودان به دلیل انجام حملات در مناطق پرجمعیت و نیروهای RSF به دلیل تصرف ساختمان‌های متعدد در پایتخت، خارطوم، برای استفاده به عنوان پایگاه عملیات، بیرون کردن ساکنان و انجام حملات انتقاد کرد.

سازمان ملل نگرانی‌های خود را در مورد وضعیت اسفبار غیرنظامیان گرفتار در میان آتش‌ها و نگرانی در مورد امنیت غذایی و ارسال کمک ابراز کرده و خواستار حمایت از کشورهای همسایه شده است که میزبان مردمی هستند که از خشونت‌های جاری فرار می‌کنند. ترک گفت که ما همچنین گزارش های متعددی مبنی بر خشونت جنسی توسط مردان یونیفورم پوش و همچنین ادعاهایی در مورد قتل های غیرقانونی و ناپدید شدن اجباری دریافت کرده ایم.

میشل تیلور، سفیر ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، با تکرار اظهارات ترک، هدف قرار دادن بیمارستان ها و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی را محکوم کرد. در بحبوحه درگیری ها، بیمارستان های متعددی در سرتاسر خارطوم آسیب دیده و مجبور به تعطیلی شده اند.

از “چشمه امید” تا فاجعه انسانی

تورک به شورا یادآوری کرد که سودان در سال 2019 پس از اعتراضات مردمی با زنان و جوانان که دیکتاتوری سه دهه عمر البشیر را سرنگون کردند، به عنوان “چشمه امید” ظاهر شد. او از سفر خود به کشور شش ماه پیش – اولین ماموریتش به عنوان مسئول حقوق سازمان ملل – صحبت کرد، زمانی که انتقال به حکومت غیرنظامی در افق بود.

رئیس حقوق بشر سازمان ملل متحد با یادآوری دیدارهای خود در آن زمان با هر دو ژنرال رقیب گفت که پیام او این بوده است که بر مسئولیت پذیری و حقوق بشر به عنوان ضروری برای هر توافق آینده پافشاری کند.

تورک گفت: «امروز خسارات عظیمی وارد شده است که امیدها و حقوق میلیون‌ها نفر را از بین برده است.

تا به امروز، بیش از 600 نفر در این جنگ کشته شده اند، بیش از 150000 نفر از سودان گریخته اند و بیش از 700000 نفر آواره داخلی شده اند. پیش بینی می شود در ماه های آینده میزان گرسنگی در کشور بی سابقه باشد.

فراخوان فوری صلح

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل بر نیاز شدید به آتش بس بشردوستانه و پایان دادن به نقض حقوق بشر تاکید کرد.

ضمن اشاره به اینکه علیرغم تلاش‌های دیپلماتیک «شدید» بازیگرانی از جمله اتحادیه آفریقا، مرجع بین‌دولتی توسعه (IGAD)، اتحادیه کشورهای عربی و سازمان ملل متحد، رهبران SAF و RSF با بحث درباره پایان دادن به آن موافقت نکرده‌اند. کمیساریای عالی از طرف های درگیری خواست تا «فوراً به یک روند سیاسی فراگیر و صلح با مذاکره متعهد شوند».

شورا بعد از ظهر بعد از ظهر قطعنامه ای را تصویب کرد که این درخواست را تکرار کرد و خواستار نظارت “جزئی” حقوق بر وضعیت کشور شد که باید توسط رادوآن نوسیه، کارشناس مستقل حقوق بشر که اخیراً تعیین شده است، انجام شود. دستور جدید “با اثر فوری” آغاز خواهد شد.

این قطعنامه با 18 رأی موافق، 15 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع به تصویب رسید.

این بیانیه خواستار توقف فوری خصومت‌ها «بدون پیش‌شرط» و تعهد مجدد همه طرف‌ها برای بازگشت به انتقال به سمت دولت غیرنظامی شد. این قطعنامه همچنین بر نیاز فوری به حفاظت از غیرنظامیان و کارکنان بشردوستانه و همچنین تضمین پاسخگویی در قبال نقض حقوق بشر تاکید کرد.

“رنج بسیار زیاد”، نقض حقوق

کارشناسان از نقض حقوق بشر که توسط “غیرنظامیان در هر سنی” از جمله تجاوز جنسی و خشونت مبتنی بر جنسیت، و کمبود غذا، آب و مراقبت های بهداشتی تجربه شده است، ابراز تاسف کردند. کارشناسان نسبت به بمباران یک پناهگاه برای دختران دارای معلولیت در خارطوم و همچنین حملات دیگر به مراقبت های بهداشتی، کارکنان بشردوستانه و مدافعان حقوق بشر ابراز نگرانی کردند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام