کنگره از اکثریت گذشت، CM Bommai “مسئولیت” شکست BJP را بر عهده گرفت

نتایج انتخابات کارناتاکا 2023: کنگره از اکثریت گذشت، CM Bommai

رهبران کنگره RS Surjewala، Siddaramiah و DK Shivakumar (اول از چپ) پس از اعلام نتایج نظرسنجی کارناتاکا در 13 مه 2023، رئیس ملی حزب را به Mallikarjun Kharge تبریک می گویند. AICC

نتایج نهایی انتخابات مجلس ایالتی که روز شنبه اعلام شد نشان داد که کنگره از مرز اکثریت عبور کرد و بهترین عملکرد خود را از سال 1999 در کارناتاکا به ثبت رساند.

این حزب 136 کرسی از مجموع 224 کرسی مجلس کارناتاکا را به دست آورد در حالی که BJP حاکم تنها 65 کرسی را به دست آورد.

JD(S) با 19 صندلی در جایگاه سوم قرار گرفت.

مقالات مرتبط

کارناتاکا

نتایج انتخابات کارناتاکا 2023 زنده: کنگره بهترین عملکرد را در ایالت از سال 1999 ثبت کرده است.

کارناتاکا

نتایج کارناتاکا: شیواکومار یا سیددارامایا؟ انتخاب مدیر ارشد کنگره چه کسی خواهد بود؟

پیروزی در کارناتاکا برای بقای کنگره و تقویت روحیه آن در آستانه انتخابات عمومی سال 2024 بسیار مهم بود. این کشور چهارمین ایالتی خواهد بود که حزب در آن قدرت خواهد داشت. در حال حاضر چاتیسگار، هیماچال پرادش و راجستان دارای دولت های کنگره هستند.

در سال 1999، زمانی که INC 132 کرسی در ایالت به دست آورد و با اس ام کریشنا به عنوان وزیر ارشد دولت تشکیل داد.

با شکست در انتخابات مجلس، BJP تنها ایالتی را که در جنوب هند در آن حکومت می کرد، از دست داد.

جشن ها در دفاتر کنگره در سراسر کشور آغاز شد و نتایج شروع شد اخبار18 منابع، سیددارامیا، سی ام سی سابق کارناتاکا، مدعی اصلی پست نخست وزیری است. گمانه زنی ها در مورد اختلاف بین سیددارامیا و دی کی شیواکومار، رئیس کنگره ایالتی بر سر پست CM، زیاد بوده است.

هر دو رهبر در حوزه انتخابیه خود پیروزی را به ثبت رساندند.

رهبران کنگره گفته اند که شکست BJP در کارناتاکا شکست نخست وزیر نارندرا مودی است که مبارزات انتخاباتی گسترده ای در این ایالت انجام داد.

در همین حال، کارناتاکا CM BS Bommai “مسئولیت کامل” شکست BJP را بر عهده گرفت.
من مسئولیت این شکست را بر عهده می‌گیرم. دلایل متعددی برای این وجود دارد. ما همه دلایل را پیدا خواهیم کرد و یک بار دیگر حزب را برای انتخابات پارلمان تقویت خواهیم کرد.»

بومایی چهارمین پیروزی متوالی خود را از حوزه انتخابیه شیگوان در ناحیه هاوری به دست آورد و نزدیکترین رقیب خود یاسر احمد خان پاتان از کنگره را با اختلاف 35341 رای شکست داد.

اوایل امروز، نخست وزیر مودی پیروزی کنگره را تبریک گفت.

راهول گاندی با تشکر از مردم کارناتاکا، کارگران و رهبران حزب کنگره گفت: «خوشحالم که در نظرسنجی کارناتاکا بدون استفاده از نفرت و زبان بد شرکت کردیم. ما با عشق در انتخابات جنگیدیم. در کارناتاکا، “نفرات کا بازار (بازار نفرت)” بسته شده است، “محبت کی دوکانین” (فروشگاه های عشق) باز شده است.

رهبران اپوزیسیون همچنین به حزب بزرگ قدیمی تبریک گفتند و گفتند که پیروزی آن نشان داد که نخست وزیر مودی “شکست ناپذیر نیست”. و اینکه آنها باید برای پیروزی در سال 2024 برای احیای دموکراسی و ارزش های قانون اساسی در هند با یکدیگر همکاری کنند.

ماماتا بانرجی، وزیر ارشد بنگال غربی و رئیس TMC گفت: “آغاز پایان BJP قبل از انتخابات 2024 Lok Sabha”.

آخیلش یاداو، رئیس حزب سمجوادی گفت که پیروزی کنگره این پیام را می دهد که “پایان سیاست منفی، اشتراکی و فاسد BJP” آغاز شده است.

موضوع فساد، مجانی ها و تجمیع آرای مسلمانان به کنگره کمک کرد

به نظر می رسد کمپین علیه فساد، تضمین تضعیف و تثبیت آرای مسلمانان، پشتوانه پیروزی کنگره در کارناتاکا بوده است که به کمک مخالفت با قدرت علیه دولت BJP نیز صورت گرفت.

این حزب متعهد شد که در اولین روز پس از روی کار آمدن در نظرسنجی، ضمانت هایی مانند 200 واحد برق رایگان برای همه خانواده ها (گروه جیوتی)، کمک ماهیانه 2000 روپیه به زن سرپرست هر خانواده (گروه لاکشمی)، 10 کیلوگرم برق را اجرا کند. برنج رایگان برای همه اعضای یک خانواده BPL (آنا باگیا).

همچنین 3000 روپیه هر ماه برای جوانان فارغ التحصیل و 1500 روپیه برای دارندگان دیپلم (هر دو رده سنی 18 تا 25 سال) به مدت دو سال (YuvaNidhi) و سفر رایگان برای زنان در اتوبوس های حمل و نقل عمومی (شکتی) وعده داده شد.

یکی دیگر از عوامل کلیدی، به گفته رهبران کنگره، تجمیع آرای مسلمانان بود که نزدیک به 13 درصد از رای دهندگان را تشکیل می دادند و معمولاً بین کنگره و JD(S) به نفع آن تقسیم می شد.

همچنین بخوانید: انتخابات کارناتاکا: ده نکته مهم برای سیاست ملی پس از اجلاس کنگره در رای گیری مجلس

این حزب وعده داده بود که سهمیه چهار درصدی مسلمانان را که توسط دولت BJP لغو شده بود، بازگرداند.

وعده مانیفست کنگره مبنی بر ممنوعیت باجرنگ دال توسط BJP و نخست وزیر مودی به شدت مورد توجه قرار گرفت تا حزب بزرگ قدیمی را مخالف لرد هانومان و احساسات هندوها نشان دهد.

رهبران کنگره گفتند، با این حال، مردم در کارناتاکا که علیه «حکومت نادرست» رای دادند و «تلاش‌ها برای قطبی‌سازی و تفرقه را رد کردند» تحت تأثیر قرار نگرفت. PTI.

این انتخابات همچنین به نوعی برای حزب بزرگ قدیمی با یک کانادیگا مالیکارجون خارگ، که از ناحیه کالابوراگی تبار، در راس آن به عنوان رئیس جمهور ملی است، یک نبرد پرستیژ بود.

همچنین بخوانید: نتایج کارناتاکا نشان می دهد که BJP آنچه رای دهندگان در سراسر هند از آن انتظار دارند را فراموش کرده است

این حزب 99 جلسه عمومی و 33 نمایش جاده ای توسط رهبران ارشد ایالتی و مرکزی خود برگزار کرد.

با اشاره به مواردی مانند به حاشیه راندن ادعایی رهبران جامعه لینگایات در حزبی مانند BS Yediyurappa، کنگره مهمات بیشتری به دست آورد به نحوی که دو رهبر ارشد BJP از جامعه غالب – Jagadish Shettar (CM سابق) و Laxman Savadi (معاون سابق) CM) – به دلیل عدم دریافت بلیط برای شرکت در نظرسنجی توسط BJP به حزب پیوست.

با رای دادن کنگره به قدرت، مردم کارناتاکا یک بار دیگر از سنت رای ندادن به حزب حاکم از سال 1985 پیروی کردند.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام