یک فعال برجسته حقوق بشر که از دستگیری عمران خان انتقاد کرده بود در کراچی ربوده شد

یک فعال برجسته حقوق بشر که از دستگیری عمران خان انتقاد کرده بود در کراچی ربوده شد

جبران نصیر، فعال حقوق بشر. رویترز

یک فعال حقوق بشر و وکیل برجسته پاکستانی اواخر روز پنجشنبه در کراچی ربوده شد که اعتراض گسترده مردم را برانگیخت.

ربوده شدن جبران نصیر در حالی صورت می گیرد که پاکستان در یک بحران سیاسی فرو رفته است. همسر وی منشا پاشا گفت که این زوج در حال رانندگی به سمت خانه بودند که توسط یک وانت سفید رنگ و یک سدان متوقف شدند. با این حال، هیچ نهاد مجری قانون بازداشت نصیر را تایید نکرده است.

پاشا، یک بازیگر در پاکستان، گفت رویترز که این افراد به سلاح های خودکار مسلح بودند. او گفت: «پس از آن، حداقل 15، احتمالاً مردان بیشتری با لباس غیرنظامی آمدند و به جبران گفتند از ماشین پیاده شود.

وی همچنین افزود که این افراد هیچ توضیحی در مورد علت دستگیری نصیر ارائه نکردند. پاشا همچنین سعی کرد شکایت کند اما نتوانست این کار را انجام دهد زیرا پلیس تمایلی به ثبت رسمی پرونده نداشت.

در همین حال، سخنگوی حکومت استانی سند به درخواست برای اظهار نظر پاسخی نداد.

جبران نصیر کیست؟

نصیر از منتقدان صریح دولت بوده و در سال 2018 به طور مستقل در انتخابات شرکت کرده بود. او بارها در مورد نقض آشکار حقوق بشر در پاکستان صحبت کرده و در تعدادی از پرونده های برجسته به عنوان وکیل از قربانیان وکالت کرده است.

اخیرا، او از دستگیری‌های گسترده رهبران حزب عمران خان، نخست‌وزیر سابق و اقدام برای محاکمه آنها در دادگاه‌های نظامی پس از اعتراضات خشونت‌آمیز اوایل ماه جاری انتقاد کرده است.

اعتراض عمومی در شبکه های اجتماعی

ربوده شدن جبران نصیر با انتشار پست های بسیاری در حمایت از او، توییتر را تحت تاثیر قرار داد.

عمران خان، نخست‌وزیر سابق آمریکا در توئیتی نوشت: «امروز ظلم و سرکوب همه قوانین نظامی غلبه کرده است. سرکوب کامل PTI به علاوه هرکسی که جرات انتقاد از نقض آشکار همه حقوق اساسی شهروندان ما را داشته باشد، وجود دارد. ربوده شدن جبران نصیر تنها این واقعیت را تقویت می کند که ما به دوران آلمان نازی پس از 1933 می رویم.

ضیاءالدین یوسف زی، پدر ملاله یوسف زی گفت:دلم برای ربودن م. جبران نصیر، قهرمان حقوق بشر ⁦@MJibranNasir صدای بی صداهاست بیایید صدای خود را با هم بپیوندیم@manshapasha و متحد شوید تا از آزادی دفاع کنید جبران نصیر

کمیسیون حقوق بشر پاکستان، یک نهاد مستقل حقوق بشری، خواستار آزادی نصیر سالم و پاسخگویی ربایندگان او شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را دنبال در فیس بوک، توییتر و اینستاگرام.